powered by Surfing Waves

Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

Δραματικό το τοπίο για τη φορολόγηση του αγροτικού εισοδήματος


Την 14η Μαρτίου 2013 διεξήχθη ημερίδα για τη φορολόγηση του «Γεωργικού Εισοδήματος», την οποία συνδιοργάνωσαν το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ), η επιστημονική Εταιρεία Αγροτικής Οικονομίας (ΕΤΑΓΡΟ) και η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών (Π.Ε.Ν.Α), με εισηγητές τους: α) καθηγητή Μάμαλη Σπύρο (Πρόεδρο ΓΕΩΤΕΕ), β) Γιαννόπουλο Βασίλη, γεωπόνο (Πρόεδρο ΠΕΝΑ), γ) καθηγητή Τσιμπούκα Κων/νο (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), δ) Παναγόπουλο Πάνο, διδάκτορα του Πανεπ. Σορβόννης και με συντονιστή τον τ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθηγητή κ. Ναπ. Μαραβέγια, ο οποίος αφού ανέγνωσε στο τέλος της ημερίδας απόσπασμα της συνημμένης εργασίας-παρέμβασης του Δρ. Φώτη Βακάκη, κατέληξε στη γενική παρατήρηση, «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος».
Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου: «Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει φορολογητέα ύλη και αντίστοιχη σημαντική φοροδοτική ικανότητα σε ορισμένους κλάδους, και σε συγκεκριμένες βιώσιμες Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις (Γ.Ε.).



Έτσι, αφού λάβαμε υπ’ όψη τις συνημμένες εισηγήσεις, αλλά και τις παρεμβάσεις μαζί και με τον διεξαχθέντα διάλογο, καταλήξαμε στο ακόλουθο πόρισμα :



1) Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ (ήδη από το 2011), κατόπιν επεξεργασίας τους από τον Δρ. Φωτ. Βακάκη, το καθαρό γεωργικό εισόδημα χωρίς τις επιδοτήσεις φαίνεται πως μάλλον υπερφορολογείται* (46% κατά μέσο όρο), και με 10% κ.μ.ο. από το πρώτο ευρώ, εάν προστεθούν οι επιδοτήσεις.



2) Οι γεωργικές εκμεταλλεύσεις που έχουν φοροδοτική ικανότητα μπορούν εύκολα να εντοπισθούν, και από τα αποτελέσματα των υφιστάμενων διαδικασίων φορολόγησης (Ν. 2238/1994) και ιδίως στη βάση της συνημμένης εξατομικευμένης εξωλογιστικής μεθόδου των 5 καθηγητών γεωργικής λογιστικής των 5 ανωτάτων εξειδικευμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας.



3) Λόγω αδυναμίας προσδιορισμού των αποσβέσεων του φυτικού, του ζωικού και του παγίου κεφαλαίου με την μη προσαρμόσιμη στις Γ.Ε. επιχειρούμενη τήρηση βιβλίων

εσόδων-εξόδων, οι αποσβέσεις θα αποτελέσουν μέρος του φορολογητέου καθαρού γεωργικού εισοδήματος. Δηλαδή εφόσον π.χ. στις βερικοκιές το κόστος παραγωγής αποτελείται κατά 35% και πλέον από την απόσβεση του φυτικού κεφαλαίου, και αντί το ποσοστό αυτό του κόστους να αφαιρείται ως έξοδο, αντίθετα φορολογείται, ποιος νουνεχής αγρότης θα οδηγηθεί στην απόφαση να φυτέψει βερικοκιές; Επίσης η φορολόγηση με 13% του καθαρού γεωργικού εισοδήματος (όχι του κέρδους) από το πρώτο μάλιστα ευρώ, τη στιγμή που η μεγάλη πλειοψηφία των γεωργικών εκμεταλλεύσεων έχει καθαρό γεωργικό εισόδημα που αποτελείται κατά 80% και πλέον από τεκμαρτά ημερομίσθια, είναι και αυτό το ίδιο άδικό, αντισυνταγματικό (λόγω εξόφθαλμα άνισης μεταχείρισης των αγροτών σε σχέση με τους ευνοούμενους από τον ίδιο νόμο μισθωτούς και ημερομίσθιους), αντιεπιστημονικό και πανευρωπαϊκά πρωτόγνωρο. Όπως πρωτόγνωρη και αντιεπιστημονική είναι και η απένταξη των Γ.Ε. από τις Γεωργικές Επιχειρήσεις και η ένταξή τους στα Ελευθέρια Επαγγέλματα! Οι δε πολύ μεγάλες Γ.Ε. που έχουν κέρδη και ελάχιστα (σχεδόν αποκλειστικά διαχειριστικά) τεκμαρτά ημερομίσθια, με τη μεθόδευση αυτή θα αποφεύγουν το 26% φορολόγησής τους ως προς τα κέρδη και θα πληρώνουν αντ’ αυτού μόνον 13%!



4) Με τη συγκεκριμένη μη προσαρμόσιμη στη γεωργία, μέθοδο τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων, που θέλει να θεσμοθετήσει το Υπ. Οικονομικών, η γεωργία δεν αντιμετωπίζεται ως παραγωγικός κλάδος, ενώ θα έπρεπε να λαμβάνεται υπ’ όψη για το λόγο αυτό αφενός η αναπτυξιακή του, πάνω απ’ όλα διάσταση και αφετέρου να μην αγνοούνται οι άμεσες επιπτώσεις στοισοζύγιο πληρωμών με αμεσότερη απ’ όλες εκείνη των κτηνοτροφικών προϊόντων, αφού ο οριακός κλάδος της πτήνο-κτηνοτροφίας είναι αυτός που θίγεται καίρια.



5) Ούτε η παρενιαυτοφορία και η εν γένει παραλλακτικότητα στο μέγεθος της παραγωγής με τους περίεργους, πολύ συχνά κύκλους των καλλιεργητικών περιόδων αντιμετωπίζονται με την μεθόδευση του Υπ. Οικονομικών. Αντίθετα, θα οδηγήσει΄σε λάθος αποφάσεις συγκομιδής τους παραγωγούς με εποχιακή δραστηριότητα κοντά στην αλλαγή του έτους.



6) Με τη μέθοδο αυτή τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων το φορολογητέο κατ’ έτος γεωργικό εισόδημα δεν κατανέμεται στα μέλη της οικογένειας, ή στα μέλη των ομαδικών γεωργικών εκμεταλλεύσεων ανάλογα με τις εισροές/εισφορές σε εργασία και σε μέσα παραγωγής.



7) Εφόσον το Γεωργικό Οικογενειακό Εισόδημα φορολογείται, δεν νοείται να ξαναφορολογηθεί η κατοχή συντελεστών παραγωγής που δημιουργούν το εισόδημα (έδαφος, γεωργοκτηνοτροφικές αποθήκες, κλπ).



8) Η ήδη, χωρίς προηγούμενο, αποεπένδυση στην ελληνική γεωργία θα επιδεινωθεί, λόγω της φορολόγησης των αποσβέσεων!!!

9) Η φοροαποφυγή των ετεροεπαγγελματιών/«αγροτών» που θα συνεχίσουν και στο μέλλον να διακινούν την παραγωγή τους χωρίς παραστατικά, (τα οποία και δεν δικαιούνται), δημιουργεί σωρεία προβλημάτων που συνεπάγονται σοβαρές επιπτώσεις στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.



10) Απορίας άξια είναι και η στάση του εκπροσώπου της Commission στην τρόϊκα, αφού η οσημέραι θεσμοθετούμενη μεθόδευση φορολόγησης του καθαρού γεωργικού εισοδήματος (που με τον τρόπο που υπολογίζεται ούτε καθαρό είναι), δεν είναι σύμφωνη με τα Ευρωπαϊκά επιστημονικά καθιερωμένα, αλλά ούτε και με το υφ’ ας συνθήκας κατά κόρον διακηρυχθέν από την Ε.Ε. «Food Security» συνάδει.

Προτείνεται :




Α) O εντοπισμός των με φοροδοτική ικανότητα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, που πιθανόν να χρειασθεί να ανατεθεί σε μελετητή.



Β) Η διαφοροποίηση της μεθόδευσης φορολόγησης των Γ.Ε., ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα.



α) Για τις μικρής φοροδοτικής ικανότητας Γ.Ε. να συνεχισθεί το υφιστάμενο καθεστώς του νόμου 2238/1994.



β) Για τις πιο μεγάλης φοροδοτικής ικανότητας, η συνημμένη υψηλής ακριβείας μέθοδος των 5 παραπάνω πανεπιστημιακών.



γ) Οι πολύ μεγάλης φοροδοτικής ικανότητας Γ.Ε. να τηρούν βιβλία 3ης κατηγορίας με τακτικούς ελέγχους, αλλά παράλληλα οι υπηρεσίες να εφαρμόζουν δειγματοληπτικά και την αμέσως παραπάνω, εξωλογιστική με εξατομικευμένα στοιχεία μέθοδο των 5 πανεπιστημιακών, που θα αποδειχθεί τελικά, για τα γεωργικά εισοδήματα η ακριβέστερη και τουλάχιστον πολύ χρήσιμη, στο να αποφεύγεται η εξόφθαλμη φοροδιαφυγή και διαφθορά!



Γ) Στις παραπάνω β) και γ) ειδικές κατηγορίες Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων (Γ.Ε.), να δοθεί ή δυνατότητα επιλογήςφορολόγησής τους με τη χρήση βιβλίων εσόδων-εξόδων, τα οποία όμως θα τηρούνται σε Κέντρα Διαχείρισης Εκμεταλλεύσεων, η λειτουργία των οποίων μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το επόμενο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Τα Κέντρα αυτά πρέπει να στελεχωθούν με εξειδικευμένο προσωπικό (ώστε να γίνεται ορθά η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των εκμεταλλεύσεων, ο υπολογισμός των αποσβέσεων κ.ο.κ.), και τα οποία θα μπορούν ταυτόχρονα να δίνουν και οδηγίες οργάνωσης και διαχείρισης (management) στους αρχηγούς των εκμεταλλεύσεων, όπως συμβαίνει σε πολλές από τις χώρες της Ε.Ε.



Δ) Τα όποια έσοδα από τη φορολόγηση του γεωργικού εισοδήματος να αιματοδοτούν την ίδια τη γεωργία με προτεραιότητα στη βελτίωση της άθλιας εγγείου διαρθρώσεώς της, για να μπορούμε να ευελπιστούμε κάποτε σε ανταγωνιστική γεωργία με ουσιαστική φοροδοτική ικανότητα».


* Η υπερφορολόγηση αυτή πρέπει να οφείλεται αφενός στη χρέωση ετεροαπασχολούμενων με μεγάλο αριθμό από τεκμαρτά ημερομίσθια που δεν έχουν πραγματοποιήσει και αφετέρου στο ότι οι περιφερειακές Δ/σεις Γεωργίας δεν έχουν αυξήσει αρκετά το κόστος ως προς τις εισροές κλπ. δαπάνες, όπως τη νέα σημαντική υποχρεωτική εισφορά υπέρ «ΕΛΓΑ», που δεν έχει υπολογισθεί καθόλου.


ΠΗΓΗ:www.paseges.gr



0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.