Δευτέρα, 15 Ιουνίου 2015

Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών: Ανιστόριτη η επιλογή του εορτασμού της απελευθέρωσης της Εύβοιας στις 13 Ιουνίου


Ανακοίνωση εξέδωσε η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών αναφορικά με την απόφαση της Πανευβοϊκής Ομοσπονδίας Ελλάδος να διοργανώσει εορταστικές εκδηλώσεις για την απελευθέρωση της Εύβοιας στις 13 και 14 Ιουνίου στο Αλιβέρι.
Η Χαλκίδα στην Τουρκοκρατία
Η Χαλκίδα στην Τουρκοκρατία


Στην ανακοίνωση της η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών και το τοπικό τμήμα Αλιβερίου τονίζουν ότι η επίσημη ημερομηνία απελευθέρωσης της Εύβοιας είναι η 7η Απριλίου και οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία εορτασμού μόνο ατυχής και ανεπαρκής ιστορικά μπορεί να θεωρηθεί.

Το πλήρες κείμενο της επιστολής είναι το ακόλουθο

Ανακοινώθηκε στον ευβοϊκό τύπο ότι η Πανευβοϊκή Ομοσπονδία Ελλάδος, σε συνεργασία με το Δήμο Κύμης – Αλιβερίου και άλλους φορείς διοργανώνει εορταστικές εκδηλώσεις για την ενσωμάτωση της Εύβοιας στην Ελλάδα το Σαββατοκύριακο 13 και 14 Ιουνίου στο Αλιβέρι».

Προφανώς οι ως άνω διοργανωτές δεν γνώριζαν ή δεν έλαβαν υπ΄ όψιν τους την με αρ. 100/10 (Πρακτικό Νο 17/ 2010) απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε στις 26/10/2010 , κατόπιν εισηγήσεως του κ. Μάρκου Γεωργίου και «έχοντας υπόψη την με αρ. πρωτ.2335/ 25-10-2010 εισήγηση του Νομάρχη Ευβοίας αποφάσισε ομόφωνα και ενέκρινε την καθιέρωση του επισήμου εορτασμού της Απελευθέρωσης της Εύβοιας από τον Τουρκικό ζυγό το πλησιέστερο Σαββατοκύριακο προς την 7η Απριλίου, ημερομηνία που έγινε η παράδοση της Χαλκίδας από τον Τούρκο Διοικητή του Φρουρίου Χαλκίδας Χατζή Ισμαήλ Μπέη στον εκπρόσωπο της Ελληνικής Κυβέρνησης Ιάκωβο Ρίζο Νερουλό».

Η τεκμηρίωση της ορθής χρονολογίας και ημερομηνίας της απελευθέρωσης της Εύβοιας από τους Τούρκους έγινε από τον πρόεδρο της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών κ. Χαράλαμπο Φαράντο, βρίσκεται στον ΛΘ’τόμο 2010-2012 του Α.Ε.Μ. (σελ.17) της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών και έχει συνοπτικά ως εξής: «Με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου, που υπογράφτηκε τον Φεβρουάριο του 1830, στα νέα ελληνικά όρια του νεοσύστατου κράτους συμπεριλήφθηκε και η Εύβοια, παρά τη λυσσαλέα αντίδραση των Τούρκων. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο ισχυρός πασάς της Καρύστου Ομέρ δεν παρέδινε την Εύβοια στους Έλληνες ακόμα και μετά την έκδοση σουλτανικού φιρμανιού. Η τελευταία πράξη της απελευθέρωσης της Εύβοιας από τους Τούρκους παίχτηκε τον Απρίλιο του 1833. Η Ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε την ενσωμάτωση της Εύβοιας στο ελεύθερο ελληνικό κράτος και έστειλε στρατεύματα για να την πραγματοποιήσουν. Ο εκπρόσωπος της Πύλης Χατζή- Ισμαήλ Μπέης που συνέχιζε ακόμη τις ραδιουργίες του για την παράταση της τουρκικής κυριαρχίας στο νησί, αναγκάστηκε , θέλοντας και μη, να παραδώσει την Χαλκίδα στον Ιάκωβο Ρίζο- Νερουλό υπουργό Παιδείας και επίτροπο του Όθωνα, στις 7 Απριλίου 1833 και στις 20 Απριλίου την Κάρυστο»

Η άποψη που έχει διατυπωθεί από ορισμένους ότι «η Ενσωμάτωση της Εύβοιας στην Ελλάδα και η απελευθέρωσή έγινε της σύμφωνα με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου, που υπογράφηκε στις 3/2/1830, από τις τρεις τότε Μεγάλες Δυνάμεις, την Αγγλία την Γαλλία και την Ρωσία.» είναι ιστορικά εσφαλμένη και δημιουργεί σύγχυση όσον αφορά στην ακριβή ημερομηνία και χρονολογία απελευθέρωσης της Εύβοιας από τους Τούρκους. Μοιάζει σαν κάποιος ή κάποιοι Δήμοι να εορτάζουν την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης αντί την καθιερωμένη 25η Μαρτίου, τον Ιούνιο, τον Σεπτέμβριο ή όποιον άλλο μήνα επιλέξουν.

Ο Δήμος Χαλκιδέων, εξάλλου, ακολουθώντας την ιστορικά αποδεδειγμένη άποψη για την απελευθέρωση της Εύβοιας την 7η Απριλίου 1833, και τηρώντας την αναφερθείσα απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, εόρτασε με λαμπρότητα και φέτος την απελευθέρωση του Νησιού μας από τους Τούρκους το Σαββατοκύριακο 4 και 5 Απριλίου.

Το Τοπικό Τμήμα Αλιβερίου της Εταιρείας Ευβοϊκών σπουδών θεωρεί τουλάχιστον άστοχη και ανεπίκαιρη την επιλογή της ως άνω ημερομηνίας (13 Ιουνίου) για τον εορτασμό της απελευθέρωσης της Εύβοιας από τον τουρκικό ζυγό, όχι μόνο γιατί αντίκειται στην πιο πάνω απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου αλλά και γιατί δεν συμβάλλει στην απόκτηση ιστορικής γνώσης για τόσο σημαντικά θέματα τοπικού ενδιαφέροντος.
Για το Δ.Σ.
Ο πρόεδρος
Γ. Τζάνης                                                                             
Ο γραμματέας
Θ. Γκέκας

3 Σχόλια:

Πολυ επιμορφωτικο !
Δειτε κ την παραπομπη στο αρθρο της eviaportal για την αλωση της πολης στις 12-7-1470
Περιεργο δεν ειναι οτι τελειωνουμε το σχολειο , παμε στρατο , κανουμε οικογενεια , κ ακομα δεν γνωριζουμε τιποτα απο την ιστορια του τοπου που περναμε ατελειωτες ωρες πινοντας καφε ?

Η Ιστορική γνώση απέχει απο την απομνημόνευση. Απαιτεί μια προσέγγιση πολύ διαφορετική. Λ.χ. τι άφησε πίσω η Οθωμανοκρατία και τι ρόλο διαδραμάτισαν αυτά στην μετέπειτα εξέλιξη της Εύβοιας;
Ας αφήκουμε λοιπόν τις αφηγήσεις κιας ασχοληθούμε με το βάθος των ιστορικών γεγονότων. Λυπάμαι που έτσι απογυμνώνονται κάποιοι γραφικοί αλλα αυτή είναι η αλήθεια, εκτός αν οι σύγχρονοι "ιστοριολόγοι" και "ιστοριοδίφες" αγνοούν τον Θουκυδίδη

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.