Σύμφωνα, λοιπόν, με την ετήσια έκθεση της Συνηγόρου του Πολίτη Καλλιόπης Σπανού, ο «Καλλικράτης», αντί να διευκολύνει τους δήμους και τις περιφέρειες στο έργο τους, τους βάζει «τρικλοποδιά» στη λειτουργία τους, δημιουργώντας μια σειρά από προβλήματα, προβλήματα που αφορούν
(1) στην αδυναμία εκπλήρωσης των συμβατικών τους υποχρεώσεων,
(2) στις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων,
(3) στην αδειοδότηση των περιπτέρων,
(4) στην παρακολούθηση της ποιότητας της ατμόσφαιρας,
(5) στη λειτουργία θερινών κρατικών εξοχών για παιδιά με αναπηρίες,
(6) στις άδειες εργασίας και παραμονής αλλοδαπών
(7) στην ανάκληση πράξεως καταργηθέντος οργάνου.
Στην ετήσια έκθεση του για το 2011, η Συνήγορος του Πολίτη δείχνει µε παραδείγµατα και αναφορές σε συγκεκριµένες υποθέσεις πώς η βίαιη προσαρµογή στην οποία οδηγείται η ελληνική οικονοµία και κοινωνία έχει δραµατικές επιπτώσεις στην καθηµερινή ζωή των πολιτών και τη σχέση τους µε τη Διοίκηση. Την ώρα που τα κοινωνικά δικαιώµατα περιορίζονται και οι οικονοµικές υποχρεώσεις γίνονται συχνά δυσβάστακτες, οι πολίτες αµφιβάλλουν για το κατά πόσον το κράτος και η πληττόµενη διοίκηση µπορούν να τους στηρίξουν.
Ενδεικτικά παραδείγματα για τους ΟΤΑ
Η καθυστέρηση των ΟΤΑ να εξοφλήσουν τις οφειλές τους, είτε αυτές αφορούν συμβατικές υποχρεώσεις ή παροχές προς τους πολίτες είτε προκύπτουν από άλλους λόγους (π.χ. απαλλοτριώ σεις), επιτείνεται στο μεταβατικό στάδιο που διανύει η αναδιοργάνωση της περιφερειακής και τοπικής διοίκησης. Αν και το οικονομικό πρόβλημα των ΟΤΑ είναι ήδη γνωστό, η μετάβαση στο νέο καθεστώς με συγχωνεύσεις δήμων και νομικών προσώπων που ήταν ήδη υπερήμεροι οφειλέτες δημιουργεί σημαντικές περαιτέρω καθυστερήσεις στην αποπληρωμή οφειλών προς ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα άρθρα 107, 108 και 283, παράγρ. 1, 2 του Ν. 3852/2010, οι δήμοι και οι περιφέρειες που προκύπτουν από συνένωση υπεισέρχονται αυτοδικαίως από την έναρξη της λειτουργίας τους σε όλα τα ενοχικά και εμπράγματα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις των συνενούμενων δήμων και κοινοτήτων.
Η µεταβατική φάση στην οποία βρίσκονται οι νέοι καλλικράτειοι δήµοι συµπίπτει µε την περίοδο σοβαρής οικονοµικής στενότητας λόγω της κρίσης, γεγονός που επιτείνει τις καθυστερήσεις. Ο Συνήγορος στις σχετικές παρεµβάσεις του επισηµαίνει ιδιαίτερα την υποχρέωση να τηρείται η χρονική προτεραιότητα στην ικανοποίηση των οικονοµικών υποχρεώσεων των δήµων ως έκφραση της αρχής της χρηστής διοίκησης.
Μια από τις σημαντικές ρυθμίσεις του Ν. 3852/2010, περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, αφορά την ανάθεση στις αποκεντρωμένες διοικήσεις της αρμοδιότητας να εκτελούν αποφάσεις κατεδάφισης των αυθαιρέτων. Κατά τη διερεύνηση υποθέσεων αυθαίρετων κατασκευών, ο Συνήγορος ήλθε αντιμέτωπος με τον δισταγμό των νέων αυτών υπηρεσιών να εφαρμόσουν τον νόμο και να προβούν. Διαπιστώνεται ωστόσο καθυστέρηση στη σύσταση αυτών των τμημάτων, των οποίων η στελέχωση αναμενόταν να γίνει από το προσωπικό των αντίστοιχων τμημάτων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων. Λόγω του οργανωτικού αυτού προβλήματος έχουν «παγώσει» όλες οι υποθέ σεις που εκκρεμούν προς εξέταση, παράγοντας καθυστερήσεις που αποτελούν κατεξοχήν μορφή κακοδιοίκησης.
Δεν απουσιάζει και η περίπτωση της πλήρους άρνησης άσκησης της αρμοδιότητας, με το σκεπτικό ότι αυτή δεν συνάδει με το γενικότερο πλαίσιο της αρμοδιότητας της αποκεντρωμένης διοίκησης.
Αυτό το επιχείρημα επικαλέστηκε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κεντρικής Mακεδονίας σε υπόθεση που αφορούσε και πάλι κατεδάφιση κεραίας κινητής τηλεφωνίας. Σε συνδυασμό με την έλλειψη περιφερειακών υπηρεσιών και εξειδικευ μένου προσωπικού, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κεντρικής Μακεδονίας υποστήριξε τη θέση της αυτή ακόμη και με σχετικό αίτημά της προς το Εσωτερικών περί μεταφοράς της αρμοδιότητας κατεδαφίσεων στις περιφέρειες.
Χαρακτηριστικά παραδείγµατα, επίσης, αποτελούν οι Αποκεντρωµένες ∆ιοικήσεις Αττικής και Πελοποννήσου, ∆υτικής Ελλάδας και Ιονίου, οι οποίες δήλωσαν αδυναµία εκτέλεσης της αρµοδιότητας, επειδή δεν διαθέτουν τα απαραίτητα οικονοµικά και τεχνικά µέσα. Υπήρξαν ακόµη και περιπτώσεις πλήρους άρνησης άσκησης της αρµοδιότητας, µε το σκεπτικό ότι αυτή δεν συνάδει µε το γενικότερο πλαίσιο της αρµοδιότητας της αποκεντρωµένης διοίκησης.
Να σημειωθεί πως η Συνήγορος του Πολίτη εντοπίζει σημαντικό αριθμό προβλημάτων στην οργάνωση και στη λειτουργία της Διοίκησης, τα οποία σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με τη νέα κατάσταση που δημιούργησε ο «Καλλικράτης»: η έρευνα έδειξε ότι μεταξύ των κυριότερων προβλημάτων του διοικητικού συστήματος περιλαμβάνονται ο συγκεντρωτισμός, οι πατερναλιστικές/πελατειακές δομές, η περιχαράκωση και η ύπαρξη στεγανών ανάμεσα σε συναρμόδιες υπηρεσίες, ο κατακερματισμός μονάδων και η έλλειψη καινοτόμων πρακτικών.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Κατά τη διάρκεια του 2011, ο Συνήγορος δέχθηκε 10.706 νέες αναφορές. Μεταξύ αυτών, εκατοντάδες αναφορές προέρχονται από οµάδες πολιτών - είναι δηλαδή «συλλογικές αναφορές».
Από την εξέταση και τη διερεύνηση του συνόλου των αναφορών προέκυψε ότι ο Συνήγορος είχε αρµοδιότητα για 5806 υποθέσεις από τις οποίες :
Το 61,6% ήταν βάσιµες, δηλαδή η καταγγελία του πολίτη ήταν δικαιολογηµένη και υφίστατο όντως κακοδιοίκηση. Εν προκειµένωεµφανίζεται µια αύξηση κατά περίπου 8,5 ποσοστιαίες µονάδες σε σχέση µε το 2010.
Το 29,9% ήταν αβάσιµες, δηλαδή η διοίκηση είχε τηρήσει τη νοµιµότητα.
Για το 8,5% διακόπηκε, για διαφόρους λόγους, η έρευνα.
Οι βάσιµες αναφορές είχαν κατά µεγάλο ποσοστό θετική έκβαση. Αναλυτικότερα
Επιλύθηκαν µε τη διαµεσολάβηση του Συνηγόρου -δηλαδή αποκαταστάθηκε το πρόβληµα που αντιµετώπιζε ο πολίτης- σε ποσοστό 71,5%.
Το 8,2% των υποθέσεων επιλύθηκε χωρίς ενέργειες του Συνηγόρου, από την ίδια την υπηρεσία ή ύστερα από παρέµβαση άλλου φορέα.
Στο 12,1% των βάσιµων αναφορών η επίλυση στάθηκε αδύνατη για λόγους που οφείλονται σε κενά της νοµοθεσίας ή σε οργανωτικές αδυναµίες και δυσλειτουργίες της δηµόσιας διοίκησης, είτε πάγιες είτε συνδεδεµένες µε τα προβλήµατα που επιφέρει η τρέχουσα συγκυρία.
∆εν επιλύθηκε, παρά τη διαµεσολάβηση, το πρόβληµα που έθετε το 8,2% των βάσιµων αναφορών. Στις περιπτώσεις αυτές δεν έγιναν αποδεκτές οι προτάσεις του Συνηγόρου.
Από το σύνολο των νοµοθετικών προτάσεων που έχει υποβάλει ο Συνήγορος από την έναρξη της λειτουργίας του το 31% έχουν γίνει αποδεκτές από τη Διοίκηση, ενώ µόνο το 3% δεν έχουν υιοθετηθεί. Για τις υπόλοιπες δεν έχει ακόµη υπάρξει ανταπόκριση από τη Διοίκηση.
Περίπου το ένα τέταρτο των προβληµάτων κακοδιοίκησης το 2011 εντοπίστηκε στα ασφαλιστικά ταµεία και σε νοµικά πρόσωπα τα οποία εποπτεύει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Λίγο περισσότερο από το ένα όγδοο των προβληµάτων αφορούσε την Αυτοδιοίκηση, δηλαδή τους δήµους και τις περιφέρειες µε τις νέες αρµοδιότητές τους όπως προβλέπονται από το «Πρόγραµµα Καλλικράτης». Οι κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Οικονοµικών ακολουθούν µε ποσοστά άνω του 10%. Οι φορείς στους οποίους εµφανίστηκαν προβλήµατα κακοδιοίκησης περιλαµβάνουν, µεταξύ άλλων, την αποκεντρωµένη διοίκηση (διευθύνσεις αλλοδαπών και µετανάστευσης) µε 8,6%, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη µε 5,4% και το υπουργείο Παιδείας, ∆ιά Βίου Μάθησης και Θρησκευµάτων µε 3,8%.
Η ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2011 ΤΗΣ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Στην ετήσια έκθεση του για το 2011, η Συνήγορος του Πολίτη δείχνει µε παραδείγµατα και αναφορές σε συγκεκριµένες υποθέσεις πώς η βίαιη προσαρµογή στην οποία οδηγείται η ελληνική οικονοµία και κοινωνία έχει δραµατικές επιπτώσεις στην καθηµερινή ζωή των πολιτών και τη σχέση τους µε τη Διοίκηση. Την ώρα που τα κοινωνικά δικαιώµατα περιορίζονται και οι οικονοµικές υποχρεώσεις γίνονται συχνά δυσβάστακτες, οι πολίτες αµφιβάλλουν για το κατά πόσον το κράτος και η πληττόµενη διοίκηση µπορούν να τους στηρίξουν.
Ενδεικτικά παραδείγματα για τους ΟΤΑ
Η καθυστέρηση των ΟΤΑ να εξοφλήσουν τις οφειλές τους, είτε αυτές αφορούν συμβατικές υποχρεώσεις ή παροχές προς τους πολίτες είτε προκύπτουν από άλλους λόγους (π.χ. απαλλοτριώ σεις), επιτείνεται στο μεταβατικό στάδιο που διανύει η αναδιοργάνωση της περιφερειακής και τοπικής διοίκησης. Αν και το οικονομικό πρόβλημα των ΟΤΑ είναι ήδη γνωστό, η μετάβαση στο νέο καθεστώς με συγχωνεύσεις δήμων και νομικών προσώπων που ήταν ήδη υπερήμεροι οφειλέτες δημιουργεί σημαντικές περαιτέρω καθυστερήσεις στην αποπληρωμή οφειλών προς ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα άρθρα 107, 108 και 283, παράγρ. 1, 2 του Ν. 3852/2010, οι δήμοι και οι περιφέρειες που προκύπτουν από συνένωση υπεισέρχονται αυτοδικαίως από την έναρξη της λειτουργίας τους σε όλα τα ενοχικά και εμπράγματα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις των συνενούμενων δήμων και κοινοτήτων.
Η µεταβατική φάση στην οποία βρίσκονται οι νέοι καλλικράτειοι δήµοι συµπίπτει µε την περίοδο σοβαρής οικονοµικής στενότητας λόγω της κρίσης, γεγονός που επιτείνει τις καθυστερήσεις. Ο Συνήγορος στις σχετικές παρεµβάσεις του επισηµαίνει ιδιαίτερα την υποχρέωση να τηρείται η χρονική προτεραιότητα στην ικανοποίηση των οικονοµικών υποχρεώσεων των δήµων ως έκφραση της αρχής της χρηστής διοίκησης.
Μια από τις σημαντικές ρυθμίσεις του Ν. 3852/2010, περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, αφορά την ανάθεση στις αποκεντρωμένες διοικήσεις της αρμοδιότητας να εκτελούν αποφάσεις κατεδάφισης των αυθαιρέτων. Κατά τη διερεύνηση υποθέσεων αυθαίρετων κατασκευών, ο Συνήγορος ήλθε αντιμέτωπος με τον δισταγμό των νέων αυτών υπηρεσιών να εφαρμόσουν τον νόμο και να προβούν. Διαπιστώνεται ωστόσο καθυστέρηση στη σύσταση αυτών των τμημάτων, των οποίων η στελέχωση αναμενόταν να γίνει από το προσωπικό των αντίστοιχων τμημάτων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων. Λόγω του οργανωτικού αυτού προβλήματος έχουν «παγώσει» όλες οι υποθέ σεις που εκκρεμούν προς εξέταση, παράγοντας καθυστερήσεις που αποτελούν κατεξοχήν μορφή κακοδιοίκησης.
Δεν απουσιάζει και η περίπτωση της πλήρους άρνησης άσκησης της αρμοδιότητας, με το σκεπτικό ότι αυτή δεν συνάδει με το γενικότερο πλαίσιο της αρμοδιότητας της αποκεντρωμένης διοίκησης.
Αυτό το επιχείρημα επικαλέστηκε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κεντρικής Mακεδονίας σε υπόθεση που αφορούσε και πάλι κατεδάφιση κεραίας κινητής τηλεφωνίας. Σε συνδυασμό με την έλλειψη περιφερειακών υπηρεσιών και εξειδικευ μένου προσωπικού, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κεντρικής Μακεδονίας υποστήριξε τη θέση της αυτή ακόμη και με σχετικό αίτημά της προς το Εσωτερικών περί μεταφοράς της αρμοδιότητας κατεδαφίσεων στις περιφέρειες.
Χαρακτηριστικά παραδείγµατα, επίσης, αποτελούν οι Αποκεντρωµένες ∆ιοικήσεις Αττικής και Πελοποννήσου, ∆υτικής Ελλάδας και Ιονίου, οι οποίες δήλωσαν αδυναµία εκτέλεσης της αρµοδιότητας, επειδή δεν διαθέτουν τα απαραίτητα οικονοµικά και τεχνικά µέσα. Υπήρξαν ακόµη και περιπτώσεις πλήρους άρνησης άσκησης της αρµοδιότητας, µε το σκεπτικό ότι αυτή δεν συνάδει µε το γενικότερο πλαίσιο της αρµοδιότητας της αποκεντρωµένης διοίκησης.
Να σημειωθεί πως η Συνήγορος του Πολίτη εντοπίζει σημαντικό αριθμό προβλημάτων στην οργάνωση και στη λειτουργία της Διοίκησης, τα οποία σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με τη νέα κατάσταση που δημιούργησε ο «Καλλικράτης»: η έρευνα έδειξε ότι μεταξύ των κυριότερων προβλημάτων του διοικητικού συστήματος περιλαμβάνονται ο συγκεντρωτισμός, οι πατερναλιστικές/πελατειακές δομές, η περιχαράκωση και η ύπαρξη στεγανών ανάμεσα σε συναρμόδιες υπηρεσίες, ο κατακερματισμός μονάδων και η έλλειψη καινοτόμων πρακτικών.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Κατά τη διάρκεια του 2011, ο Συνήγορος δέχθηκε 10.706 νέες αναφορές. Μεταξύ αυτών, εκατοντάδες αναφορές προέρχονται από οµάδες πολιτών - είναι δηλαδή «συλλογικές αναφορές».
Από την εξέταση και τη διερεύνηση του συνόλου των αναφορών προέκυψε ότι ο Συνήγορος είχε αρµοδιότητα για 5806 υποθέσεις από τις οποίες :
Το 61,6% ήταν βάσιµες, δηλαδή η καταγγελία του πολίτη ήταν δικαιολογηµένη και υφίστατο όντως κακοδιοίκηση. Εν προκειµένωεµφανίζεται µια αύξηση κατά περίπου 8,5 ποσοστιαίες µονάδες σε σχέση µε το 2010.
Το 29,9% ήταν αβάσιµες, δηλαδή η διοίκηση είχε τηρήσει τη νοµιµότητα.
Για το 8,5% διακόπηκε, για διαφόρους λόγους, η έρευνα.
Οι βάσιµες αναφορές είχαν κατά µεγάλο ποσοστό θετική έκβαση. Αναλυτικότερα
Επιλύθηκαν µε τη διαµεσολάβηση του Συνηγόρου -δηλαδή αποκαταστάθηκε το πρόβληµα που αντιµετώπιζε ο πολίτης- σε ποσοστό 71,5%.
Το 8,2% των υποθέσεων επιλύθηκε χωρίς ενέργειες του Συνηγόρου, από την ίδια την υπηρεσία ή ύστερα από παρέµβαση άλλου φορέα.
Στο 12,1% των βάσιµων αναφορών η επίλυση στάθηκε αδύνατη για λόγους που οφείλονται σε κενά της νοµοθεσίας ή σε οργανωτικές αδυναµίες και δυσλειτουργίες της δηµόσιας διοίκησης, είτε πάγιες είτε συνδεδεµένες µε τα προβλήµατα που επιφέρει η τρέχουσα συγκυρία.
∆εν επιλύθηκε, παρά τη διαµεσολάβηση, το πρόβληµα που έθετε το 8,2% των βάσιµων αναφορών. Στις περιπτώσεις αυτές δεν έγιναν αποδεκτές οι προτάσεις του Συνηγόρου.
Από το σύνολο των νοµοθετικών προτάσεων που έχει υποβάλει ο Συνήγορος από την έναρξη της λειτουργίας του το 31% έχουν γίνει αποδεκτές από τη Διοίκηση, ενώ µόνο το 3% δεν έχουν υιοθετηθεί. Για τις υπόλοιπες δεν έχει ακόµη υπάρξει ανταπόκριση από τη Διοίκηση.
Περίπου το ένα τέταρτο των προβληµάτων κακοδιοίκησης το 2011 εντοπίστηκε στα ασφαλιστικά ταµεία και σε νοµικά πρόσωπα τα οποία εποπτεύει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Λίγο περισσότερο από το ένα όγδοο των προβληµάτων αφορούσε την Αυτοδιοίκηση, δηλαδή τους δήµους και τις περιφέρειες µε τις νέες αρµοδιότητές τους όπως προβλέπονται από το «Πρόγραµµα Καλλικράτης». Οι κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Οικονοµικών ακολουθούν µε ποσοστά άνω του 10%. Οι φορείς στους οποίους εµφανίστηκαν προβλήµατα κακοδιοίκησης περιλαµβάνουν, µεταξύ άλλων, την αποκεντρωµένη διοίκηση (διευθύνσεις αλλοδαπών και µετανάστευσης) µε 8,6%, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη µε 5,4% και το υπουργείο Παιδείας, ∆ιά Βίου Μάθησης και Θρησκευµάτων µε 3,8%.
Η ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2011 ΤΗΣ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.