powered by Surfing Waves

Τρίτη 9 Ιουλίου 2013

Βαριάς μορφής "ως-έχειτιδα" κτυπά το Δημοτικό Συμβούλιο. Μήπως θα πρέπει να ανησυχούμε;




 Δεκτό "ώς έχει" το Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων της ΒΙΟΜΑΓΝ στο Κάκαβο που επηρεάζει μια έκταση 255.100 στρεμμάτων . 

Οι ενδιαφέρουσες ενστάσεις Λιαγκάκη, Μουστάκα και Κουτσουρά προσέκρουσαν στην κώφωση που προκαλεί η  "ως έχει-τιδα".



 Από τα δημοσιευμένα πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου
Στέφου: Κύριοι σύμβουλοι, η Επιτροπή Περιβάλλοντος & Ανάπτυξης της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας το 58952/279/22.05.2013 έγγραφό της, μας ενημέρωση για τη Δημοσιοποίηση της ΜΠΕ Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΔΑ) και Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ) της ΒΙΟΜΑΓΝ ΑΕ για το έργο που αφορά στην εκμετάλλευση (υπόγεια) κοιτασμάτων μαγνησίτη (λευκολίθου) καθώς και των συνοδών αυτής έργων, σε χώρους συνολικής έκτασης 255.100 στρεμμάτων στη
θέση «ΚΑΚΑΒΟΣ» της Τ.Κ. Σπαθαρίου, Δήμου ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ - ΛΙΜΝΗΣ - ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ, ΠΕ Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, και την έναρξη της διαβούλευσης. Παράλληλα η Δνση Βιομηχανίας Ενέργειας & Φυσικών πόρων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας με το 66275/498/10.06.2013 έγγραφό της απέστειλε στο Δήμο μας σε ηλεκτρονική μορφή τη ΜΠΕ Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΔΑ) και Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ) της ΒΙΟΜΑΓΝ ΑΕ για το έργο που αφορά στην εκμετάλλευση (υπόγεια) κοιτασμάτων μαγνησίτη (λευκολίθου) καθώς και των συνοδών αυτής έργων, σε χώρους συνολικής έκτασης 255.100 στρεμμάτων στη θέση «ΚΑΚΑΒΟΣ» της Τ.Κ. Σπαθαρίου, Δήμου ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ - ΛΙΜΝΗΣ - ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ, ΠΕ Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, προς ενημέρωση και έκφραση απόψεων.
Η ανωτέρω ΜΠΕ διαβιβάστηκε στο ΔΣ με το 7832/11.06.2013 έγγραφο του Τμήματος Περιβάλλοντος του Δήμου μας.
Σύμφωνα με τη ΜΠΕ «η περιοχή μελέτης βρίσκεται στο βόρειο τμήμα της νήσου Εύβοιας, στους πρόποδες του ορεινού όγκου Κανδήλι, σε υψόμετρα, που κυμαίνονται από 100 έως 320 μέτρα. Στο παρελθόν, από τις αρχές της δεκαετίας του 60 έως το 2000, είχε πραγματοποιηθεί εκτεταμένη
εκμετάλλευση των κοιτασμάτων λευκολίθου της περιοχής. Το μεγάλο μέγεθος των επιφανειακών μεταλλευτικών έργων και η έλλειψη περιβαλλοντικής αποκατάστασης, έχουν διαμορφώσει με χαρακτηριστικό τρόπο την γεωμορφολογία της περιοχής.

Ο Χώρος Επέμβασης 1, έκτασης 152,6 στρεμμάτων περίπου, τοποθετείται εντός της παλαιάς εξοφλημένης επιφανειακής εκσκαφής Κ1. Ο εν λόγω χώρος θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή των στομίων εισόδου των δύο κύριων υπογείων στοών προσπέλασης στο υψόμετρο +77,8 με κατεύθυνση προς το κοίτασμα Κ5 και σε υψόμετρο +75 με κατεύθυνση προς το κοίτασμα
Ξωμάνδρι. Μεταξύ των στομίων εισόδου των προαναφερόμενων στοών, προβλέπεται και η κατασκευή κατάλληλης υπόγειας αποθήκης των εκρηκτικών υλικών που θα χρησιμοποιηθούν κατά την υπόγεια εκμετάλλευση των κοιτασμάτων.
Επίσης θα διαμορφωθεί κατάλληλος χώρος για την προσωρινή απόθεση του εξορυσσόμενου στείρου υλικού και του μεταλλεύματος μέχρι την οριστική μεταφορά τους είτε στους μόνιμους χώρους απόθεσης ή στο εργοστάσιο εμπλουτισμού. Παράλληλα, στον ίδιο χώρο θα πραγματοποιείται η
προσωρινή συλλογή των επιφανειακών υδάτων μέχρι την τελική παροχέτευσή τους σε κατάλληλο φυσικό αποδέκτη, δια μέσου συστημάτων τάφρων και αγωγών. Ο ίδιος χώρος θα φιλοξενήσει και προσωρινές λυόμενες κατασκευές για την υποστήριξη των εργαζομένων.
Ο Χώρος Επέμβασης 2, έκτασης 47,8 στρεμμάτων περίπου, τοποθετείται εντός της παλαιάς εξοφλημένης επιφανειακής εκσκαφής «Κ4». Από τον εν λόγω χώρο θα κατασκευαστεί το στόμιο εισόδου κύριας υπόγειας στοάς προσπέλασης προς το κοίτασμα Κ5, στο υψόμετρο +140. Επίσης θα
διαμορφωθεί κατάλληλος χώρος, προσωρινής αποθήκευσης του εξορυσόμενου στείρου υλικού και μεταλλεύματος. Ο ίδιος χώρος θα φιλοξενήσει και προσωρινές λυόμενες κατασκευές για την υποστήριξη των εργαζομένων.
Ο Χώρος Επέμβασης 3, έκτασης 2,8 στρεμμάτων περίπου, τοποθετείται εντός υφιστάμενης μεταλλευτικής πλατείας, διαμορφωμένης από παλαιότερες μεταλλευτικές δραστηριότητες στην περιοχή. Ο εν λόγω χώρος απαιτείται για την προσπέλαση στο υφιστάμενο στόμιο της υπόγειας κύριας στοάς προσπέλασης προς το κοίτασμα Ξωμάνδρι στο υψόμετρο +123. Ο χώρος θα χρησιμοποιηθεί για την αναδιαμόρφωση του στομίου της υφιστάμενης υπόγειας στοάς και τη χρήση της στην υπόγεια εκμετάλλευση, ως επίσης και για την προσωρινή αποθήκευση των εξορυσσόμενων στείρων και μεταλλεύματος.
Ο Χώρος Επέμβασης 4, έκτασης 38,1 στρεμμάτων περίπου, βρίσκεται σε χώρο παλιών αποθέσεων πλησίον των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του εργοστασίου εμπλουτισμού. Εντός του χώρου θα πραγματοποιηθεί η προσωρινή απόθεση του εξορυγμένου σύμμεικτου υλικού με κοκκομετρία 0,5-
5mm, μέχρι τη μελλοντική του χρήση και επεξεργασία στο εργοστάσιο εμπλουτισμού. Στον ίδιο χώρο θα γίνει η απόθεση των στείρων υλικών που θα προκύψουν από τον εμπλουτισμό του ανωτέρω υλικού.
Οι Χώροι Επέμβασης 5 και 6 έκτασης 9,1 και 4,7 στρεμμάτων αντίστοιχα, είναι επεκτάσεις του χώρου επέμβασης 6, που έχει ζητηθεί στην Μ.Π.Ε. για την επιφανειακή εκμετάλλευση των κοιτασμάτων «Αρχάγγελος» και «Μπομπακάς». Ο συγκεκριμένος χώρος αποτελεί την παλαιά εξοφλημένη επιφανειακή εκσκαφή του Μικρού Μωραΐτη και θα χρησιμοποιηθεί για την
απόρριψη του υλικού που θα προκύψει από τον εμπλουτισμό του μεταλλεύματος και θα έχει κοκκομετρία μικρότερη από 0,5mm. Η απόθεση θαέχει την μορφή πολφού και για τη συγκράτηση του θα κατασκευαστούν δυο κατάλληλα αναχώματα. Η εν λόγω εκσκαφή του Μικρού Μωραΐτη έχει
χρησιμοποιηθεί για τον ίδιο λόγο και στο παρελθόν.  Για τις ανάγκες απόθεσης των στείρων υλικών που θα προκύψουν από τις μεταλλευτικές εργασίες της υπόγειας εκμετάλλευσης, θα χρησιμοποιηθεί
επίσης τμήμα του χώρου επέμβασης 2, που έχει αιτηθεί στην Μ.Π.Ε. για την επιφανειακή εκμετάλλευση των κοιτασμάτων «Αρχάγγελος» και «Μπομπακάς», εντός της ζητούμενης περιμέτρου. Ο χώρος αυτός αποτελεί την παλαιά μεταλλευτική εκσκαφή του Μεγάλου Μωραΐτη και θα πληρωθεί εν μέρει με στείρα υλικά, αρχικά από την επιφανειακή εκμετάλλευση των κοιτασμάτων «Αρχάγγελος» και «Μπομπακάς» και στην συνέχεια με στείρα υλικά που θα προκύψουν από τον εμπλουτισμό του μεταλλεύματος των κοιτασμάτων «Ξωμανδρίου» και του «Κ5».
Οι δύο από τους χώρους επέμβασης που χρειάζονται για να πραγματοποιηθεί η υπόγεια εκμετάλλευση, βρίσκονται σε παλαιές εκσκαφές εξόρυξης με μορφή ανάπτυξης ορθών βαθμίδων και πιο συγκεκριμένα, εντός των ορυγμάτων των εξοφλημένων παλαιών εκμεταλλεύσεων «Κ1» και «Κ4». Ο πυθμένας των εν λόγω εκσκαφών έχει πληρωθεί με νερό δημιουργώντας μόνιμη τεχνητή λίμνη στο εξοφλημένο όρυγμα «Κ1» και περιοδική στάθμη νερού κατά τους χειμερινούς μήνες στον πυθμένα του ορύγματος «Κ4». Για την έναρξη των εργασιών υπόγειας εκμετάλλευσης, οι υπάρχουσες τεχνητές συγκεντρώσεις νερού είναι απαραίτητο να αντληθούν μέχρι την πλήρη αποστράγγιση των δύο ορυγμάτων. Όλοι οι χώροι επέμβασης που ζητούνται, βρίσκονται αποκλειστικά μέσα σε ήδη θιγμένες περιοχές δηλαδή μεταλλευτικές εκσκαφές και αποθέσεις του παρελθόντος, που δεν έχουν αποκατασταθεί περιβαλλοντικά.
Τα περισσότερα από τα στείρα υλικά, που θα δημιουργηθούν από την υπόγεια εξόρυξη και μετά τον εμπλουτισμό του μεταλλεύματος στο παρακείμενο εργοστάσιο, προβλέπεται να αποτεθούν στους κενούς χώρους της υπόγειας εκμετάλλευσης, ως υλικό λιθογόμωσης. Μικρότερη ποσότητα
στείρου υλικού θα αποτεθεί στην επιφάνεια και θα χρησιμοποιηθεί κυρίως για τη διαμόρφωση των χώρων επέμβασης, ώστε να πραγματοποιηθεί η καλύτερη δυνατή περιβαλλοντική αποκατάσταση.
Οι φάσεις λειτουργίας του έργου (δηλαδή της υπόγειας εκμετάλλευσης) θα είναι οι εξής:
· Συντήρηση και αποκατάσταση των υφιστάμενων μεταλλευτικών δρόμων.
· Άντληση τεχνητών συγκεντρώσεων νερού από τις υπάρχουσες εκσκαφές, μέχρι την πλήρη αποστράγγισή τους.
· Διάνοιξη των υπογείων στοών προσπέλασης και περιχάραξης των κοιτασμάτων, με τη χρήση εκρηκτικών υλών.
· Προσωρινή απόθεση των εξορυγμένων υλικών στην έξοδο των στοών.
· Εξόρυξη μεταλλεύματος κυρίως με τη χρήση εκρηκτικών υλών και μεταφορά του στο παρακείμενο εργοστάσιο εμπλουτισμού.
· Εφαρμογή συνδυασμού υδραυλικής και μηχανικής λιθογόμωσης στους κενούς χώρους της εκμετάλλευσης, χρησιμοποιώντας τα στείρα υλικά της εξόρυξης και τα απόβλητα της διαδικασίας εμπλουτισμού.
· Εξόφληση του κοιτάσματος.
· Αποκατάσταση περιβάλλοντος στους χώρους επέμβασης.»
Επίσης, στη ΜΠΕ υπάρχει ενσωματωμένη ΕΙΔΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ & ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ σύμφωνα με την οποία:
«Τα κοιτάσματα βρίσκονται στο όριο της περιοχής, που έχει χαρακτηριστεί ως ζώνη ειδικής προστασίας του εθνικού δικτύου NATURA 2000 με την κωδική ονομασία «GR2420010 Όρος Καντήλι». Προς τούτο και κατ’ εφαρμογή του Άρθρου 10 του Ν.4014/19-9-11, Στα πλαίσια της παρούσας ΜΠΕ, εκπονήθηκε Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση και Ορνιθολογική Μελέτη καθώς μέρος του έργου εντάσσεται στη ΖΕΠ. Τα κύρια συμπεράσματα της μελέτης συνοψίζονται ακολούθως:
· Στην περιοχή που πρόκειται να εκτελεστεί το έργο δεν υφίσταται οικότοπος του Παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΕ.
· Σύμφωνα με τον προβλεπόμενο σχεδιασμό του έργου, οι υφιστάμενοι οικότοποι στην ευρύτερη περιοχή του έργου δεν θα τροποποιηθούν, καταστραφούν ή κατακερματιστούν σε τοπικό επίπεδο οπότε οι επιπτώσεις, στην περίπτωση αυτή, αξιολογούνται ως ουδέτερες. Ο συγκεκριμένος χώρος εξόρυξης που βρίσκεται σε ένα ήδη «τεχνητό τοπίο» έχει μικρή επίδραση σε γειτονικούς φυσικούς οικότοπους.
· Στην ευρύτερη περιοχή που πρόκειται να εκτελεστεί το έργο δεν υφίσταται ενδιαίτημα κατάλληλο για την αναπαραγωγή του είδους Emberiza caesia – Φρυγανοτσίχλονου που έχει ενταχθεί στο Παραρτήμα Ι της Οδηγίας 2009/147/ΕΕ.
· Από την υλοποίηση του έργου δεν φαίνεται να προκαλούνται ιδιαίτερες επιπτώσεις στα είδη και τη σύνθεση της χλωρίδας της ευρύτερης περιοχής.
· Στην περιοχή που πρόκειται να εκτελεστεί το έργο δεν έχουν καταγραφεί είδη Αμφιβίων του Παραρτήματος ΙΙ της Οδηγίας 92/43/ΕΕ.

· Οι επιπτώσεις στους πληθυσμούς των ερπετών θα είναι αμελητέες επειδή
α) το μήκος του δικτύου των μεταλλευτικών δρόμων στην περιοχή υλοποίησης του έργου εντός της Ζώνης Ειδικής Προστασίας είναι σχετικά μικρό και
 β) τα ενδιαιτήματα τα οποία διασχίζουν οι υφιστάμενοι μεταλλευτικοί δρόμοι είναι ήδη διαταραγμένα, δεν καλύπτονται από συνεχή βλάστηση και δεν αναμένεται να φιλοξενούν σημαντικούς πληθυσμούς και είδη ερπετών.
· Στην περιοχή που πρόκειται να εκτελεστεί το έργο δεν έχουν καταγραφεί είδη θηλαστικών του Παραρτήματος ΙΙ της Οδηγίας 92/43/ΕΕ.
· Στην περιοχή που πρόκειται να εκτελεστεί το έργο δεν καταγράφηκαν είδη χλωρίδας του Παραρτήματος ΙΙ της Οδηγίας 92/43/ΕΕ.»

Το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από διαλογική συζήτηση και έχοντας υπόψη :
1. Την εισήγηση του Δημάρχου
2. Το 58952/279/22.05.2013 έγγραφό της Επιτροπής Περιβάλλοντος & Ανάπτυξης της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας
3. Το 66275/498/10.06.2013 έγγραφο η Δνση Βιομηχανίας Ενέργειας & Φυσικών πόρων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας
4. Το Τεύχος της ΜΠΕ
5. Το αρίθμ. πρωτ. 7832/11-6-2013 έγγραφο Τμήματος Περιβάλλοντος & Πολιτικής Προστασίας με το οποίο διανεμήθηκε σε ηλεκτρονική μορφή η μελέτη του θέματος στους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων.
6. Τις γνώμες των πιο κάτω δημοτικών συμβούλων ,που είναι:

Καντζούρας Ιωάννης : Είδαμε μια αναλυτική παρουσίαση με πολλά περιβαλλοντικά στοιχεία. Ο κόσμος περιμένει δραστηριότητα .Τα μεταλλεία είναι παράδοση στην περιοχή μας. Όταν υπάρχουν τέτοια στοιχεία, όπως αυτά που ακούσαμε δεν νομιμοποιείται να πει κανείς όχι. Δεν πρέπει να ψάχνουμε αιτίες για να πούμε όχι. Συγχαίρω για την αναλυτική παρουσίαση.
Μουστάκας Νικόλαος: Θα έπρεπε να υπάρχει μελέτη από ανεξάρτητο περιβαλλοντολόγο και όχι από εταιρεία που έχει οικονομικό συμφέρον εξαρτώμενο από την ΒΙΟΜΑΓΝ.

Λιαγκάκης Ευστάθιος: Η ΒΙΟΜΑΓΝ μας παρουσιάζει συνεχώς μελέτες και μας πιάνει πονοκέφαλος, Άποψη μου είναι ότι δεν θα υπάρξει καμιά δραστηριότητατης ΒΙΟΜΑΓΝ σε επίπεδο εξώρυξης. Οι μελέτες γίνονται για να κατοχυρώσει τα μεταλλευτικά δικαιώματα. Κοροϊδεύουν τον κόσμο. Αν δραστηριοποιηθεί ηΤΕΡΝΑ θα δραστηριοποιηθεί σε σχέση με την ΒΙΠΕ και τα σκουπίδια.
Καταψηφίζω την μελέτη.
Κουτσουράς Σταύρος: Στο παρελθόν υπήρξε μεταλλευτική εκμετάλλευση χωρίς καμία αποκατάσταση. Σήμερα έχουμε επενδυτή που μας φέρνει μιασοβαρή μελέτη. Θα την ψηφίσω. Εκείνο που έχω να προτείνω είναι:
1) Να υπάρξει σχέδιο διαχείρισης των υδάτων που θα αντληθούν ,από την εταιρεία ύδρευσης του Δήμου ,ούτως ώστε να αξιοποιηθούν.
2) Εφ΄όσον μιλάμε για σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων και καθότι στο Δήμο μαςδεν λειτουργεί χώρος εναπόθεσης μπάζων και μη οικιακών απορριμμάτων να συνταχθεί μελέτη ανάλογη από την ΒΙΟΜΑΓΝ ,στα πλαίσια ανταποδοτικότητας, και σε στείρα μεταλλευτική έκταση της μεταλλοχρησίας της για την απορρόφηση τους.
3)Το προσωπικό που θα απασχοληθεί να είναι ντόπιοι είτε αφορά επιστήμονες ή ανειδίκευτους εργάτες.
Τζαχρήστος Χρήστος : Δεν συμφωνώ με τον κ. Λιαγκάκη ότι οι μελέτες καλύπτουν άλλους λόγους. Είναι σημαντικές οι θέσεις του κ. Κουτσουρά και θα πρέπει να τις προσέξουμε .Συνηγορώ για την ψήφιση της μελέτης.
Παναγιώτου Κων/νος: Είμαι θετικός αρκεί να τηρηθούν οι όροι της περιβαλλοντικής μελέτης και η ασφαλιστική δικλίδα για το θέμα της αποκατάστασης του περιβάλλοντος.
Χατζής Ανδρέας: Ψηφίζω με την προϋπόθεση να απασχοληθεί ντόπιο προσωπικό στην επιχείρηση.

Την πρόταση του κ. Δημάρχου : Καλό είναι η μελέτη αυτή που έχει πληρότητα να εφαρμοσθεί στην πράξη. Η δραστηριότητα της ΒΙΟΜΑΓΝ πάει με βήματα χελώνας και η υπομονή του κόσμου
εξαντλείται. Θα κληθούν οι υπεύθυνοι να δώσουν λόγο ,γιατί τόσος χρόνος πέρασε. Εισηγούμαι την έγκριση της μελέτης.

ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ Α π ο φ α σ ί ζ ε ι
Εγκρίνει την ΜΠΕ Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΔΑ) και Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ) της ΒΙΟΜΑΓΝ ΑΕ για το έργο που αφορά στην εκμετάλλευση (υπόγεια) κοιτασμάτων  μαγνησίτη (λευκολίθου) καθώς και των συνοδών αυτής έργων, σε χώρους συνολικής έκτασης 255.100 στρεμμάτων στη θέση «ΚΑΚΑΒΟΣ»  της Τ.Κ. Σπαθαρίου, Δήμου ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ - ΛΙΜΝΗΣ - ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ, ΠΕ Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, όπως έχει.

 Μειοψηφούντων των δημοτικών συμβούλων κ.κ. Μουστάκα Νικολάου – Γεωργατζή Ευαγγέλου και Λιαγκάκη Ευσταθίου


0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.