powered by Surfing Waves

Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2017

Αναβολή: Στο έλεος χαϊδεμένης από την σύμπραξη αλυσιτελούς δημοτικής υπηρεσίας η έγκριση του προϋπολογισμού 2018



Αναβλήθηκε η σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου για την έγκριση του προϋπολογισμού 2018, λόγω αναποτελεσματικότητας  της αρμόδιας  υπηρεσία  του Δήμου να προετοιμάσει  εγκαίρως τις αλλαγές  στο προσχέδιο του Π/Υ 2018 πού είχε εισηγηθεί η Οικονομική Επιτροπή στις 31.8.2017.



Το προσχέδιο του Π/Υ ήταν έτοιμο από τον Αύγουστο του 2017.
Σύμφωνα με τα άρθρα 77 & 78 του Ν.4172/2013 ορίζονται οι προθεσμίες εντός των οποίων πρέπει να ολοκληρώνονται τα στάδια της διαδικασίας κατάρτισης του σχεδίου του προϋπολογισμού από τα συλλογικά όργανα των δήμων και περιφερειών και την υποχρέωση αυτών ενσωμάτωσης αυτού, από την οικονομική επιτροπή έως την 5η Σεπτεμβρίου, στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών

Στις 31-8-2017 η οικονομική επιτροπή  του δήμου  με τις αρνητικές ψήφους της αντιδραστικής παράταξης Στεργιου ψήφισε τον Προϋπολογισμό του 2018 και τον έστειλε για έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Τακτισμός καθυστέρησης ψήφισης του Π/Υ 2018 και εμπόδια στην λειτουργία του δήμου
Με το γνωστό τακτισμό της εποφθαλμιούσας  την δημαρχιακής εξουσία  σύμπραξης  η ψήφιση  του Π/Υ  2018 καθυστέρησε με διάφορα προσχήματα για 4 μήνες. Από ότι φαίνεται η καθυστέρηση θα συνεχισθεί μέσω της αναποτελεσματικότητας και  της απειθαρχίας δημοτικής υπηρεσίας υπεύθυνης για την σύνταξη του Π/Υ.


Το τεχνικό πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός αποτελούν πολύ σημαντικά γεγονότα με σοβαρές οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις. Και τούτο γιατί, ο προϋπολογισμός αποκαλύπτει συνοπτικά και περιεκτικά τις πολιτικές επιλογές και τις προτεραιότητες κατανομής των πόρων στους διάφορους τομείς της δημόσιας ζωής, καθώς και τις πηγές άντλησης αυτών των πόρων. Αποτελεί το εργαλείο για τη λειτουργία και την ανάπτυξη της πόλης, της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, της κοινωνικής ευημερίας και συνοχής. Δεν είναι δύσκολο για κάποιον να σκεφτεί ότι η καθυστέρηση της ψήφισής του αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την πραγματοποίηση απαραίτητων δαπανών - με εξαίρεση τη μισθοδοσία, την υλοποίηση έργων στη πόλη, τη συντήρηση των κτιρίων κ.ά.

Στο άρθρο 56 του Ν. 4386/16 αναφέρονται οι επιπτώσεις για τη μη ψήφιση του προϋπολογισμού και τι συμβαίνει μετά από την πάροδο τριμήνου (από την μη ψήφιση).





Διαδικασία κατάρτισης και ψήφισης του προϋπολογισμού των Δήμων

Σύμφωνα με το άρθρο 25§7 του Ν. 3202/03, όπως αυτές κωδικοποιήθηκαν από τις
διατάξεις του άρθρου 159§15 του νέου Κ.Δ.Κ., ορίζεται συνοπτικά σχετικά με την
κατάρτιση και ψήφιση του προϋπολογισμού των ΟΤΑ α’ βαθμού, ότι η σύνταξη τους
σχεδίου του προϋπολογισμού των εσόδων και των εξόδων του προηγούμενου έτους που
αφορά ο προϋπολογισμός, πραγματοποιείται αναλυτικά και αιτιολογημένα από τη Δ.Ε
μέχρι τέλος Οκτωβρίου. Στην πράξη η Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου συντάσσει το
προσχέδιο του Π/Υ. Η απόφαση της Δ.Ε. με την οποία αιτιολογείται κάθε εγγραφή επέχει
τη θέση Εισηγητικής (Αιτιολογικής) Έκθεσης του Π/Υ. Ενώ η ψήφιση του Π/Υ
πραγματοποιείται από το Δ.Σ. σε ειδική6 για το σκοπό αυτό συνεδρίαση μέχρι το τέλος
Νοεμβρίου και τον υποβάλλει ισοσκελισμένο για έγκριση στο Γ.Γ. της Περιφέρειας.
Σύμφωνα με την παράγραφο 2,3 και 4 του ίδιου άρθρου σε περίπτωση μη κατάρτισης
και υποβολής του σχεδίου του Π/Υ ή σε περίπτωση μη επίδειξης μέριμνας εκ μέρους του
προέδρου του Δ.Σ. έως το τέλος Νοεμβρίου, το Δ.Σ. συνέρχεται αυτοδίκαια την πρώτη
Κυριακή μετά την ημερομηνία αυτή και προχωρεί στη σύνταξη και ψήφιση του Π/Υ. Σε
περίπτωση που το Δ.Σ. δεν καταρτίσει ή δεν ψηφίσει τον Π/Υ για οποιαδήποτε αιτία,
συνέρχεται αυτοδίκαια τη δεύτερη Κυριακή του Δεκεμβρίου για να προβεί στην ψήφισή
του. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις ως άνω διατάξεις, οι υπαίτιοι υπέχουν αστική
και πειθαρχική ευθύνη για παράβαση καθήκοντος. Εξαίρεση αποτελεί, σύμφωνα με την
παράγραφο 1 εδ.γ’ του ίδιου άρθρου, η ψήφιση του Προϋπολογισμού που ακολουθεί τις
δημοτικές εκλογές, η προθεσμία ψήφισης του οποίου μπορεί να παραταθεί μέχρι τις 28
23 Φεβρουαρίου, προκειμένου να δοθεί στη νέα δημοτική αρχή η δυνατότητα να ψηφίσει
προϋπολογισμό που να ανταποκρίνεται στο πρόγραμμα δράσης της.
Κατά τη συζήτηση του Π/Υ η οικονομική υπηρεσία του Δήμου θέτει υπόψη του Δ.Σ.
ορισμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες, οι οποίοι καθορίζονται με απόφαση του
ΥΠ.ΕΣ.Α.Η.Δ.. Αν και προβλέπονται από το άρθρο 165§2 του Κ.Δ.Κ. τέτοιου είδους
απόφαση δεν έχει μέχρι σήμερα εκδοθεί.
Πριν από την κατάρτιση αυτού θα πρέπει να έχει προηγηθεί οπωσδήποτε:α) κάθε
πιθανή επιβολή ή αναπροσαρμογή των τελών και δικαιωμάτων, ώστε να συμπεριληφθούν
στα έσοδα αυτού και β)το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου ώστε να ενταχθούν στον
Προϋπολογισμό οι πιστώσεις για τα προβλεπόμενα έργα (άρθρο 208 Κ.Δ.Κ.) γ)να έχει
εκπονηθεί το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου (203-207 του Κ.Δ.Κ.)και ομοίως να
έχει καταρτιστεί το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης του ΟΤΑ, μέρος του οποίου είναι το
Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με
το άρθρο 2 της Κ.Υ.Α. 70560/09 «ο ετήσιος Π/Υ δαπανών καλύπτει το κόστος των
δράσεων που προβλέπονται στο Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης. Δράσεις υλοποιούνται μόνο
εφόσον περιλαμβάνονται στο Ε.Π.Δ.» Συνεπώς η έγκριση του Ε.Π.Δ. πραγματοποιείται
ταυτόχρονα με την έγκριση του Π/Υ.
Οι σχετικές αποφάσεις πρέπει να ληφθούν δεδομένου ότι στον Π/Υ δεν μπορούν να
εγγραφούν παρά μόνο έσοδα που βρίσκουν νόμιμο έρεισμα. Για τον προσδιορισμό του
ύψους των εσόδων και των υποχρεωτικών δαπανών του Π/Υ δεν έχει προβλεφτεί ορισμένη
μέθοδος, αλλά λαμβάνονται υπόψη τα αποτελέσματα της εκτέλεσης του Π/Υ του
προηγούμενου έτους. (Α. Σαββαΐδου, 2009, σελ.152) (Κ.Υ.Α.64871/07)
Τα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα θα πρέπει να καλύπτουν
υποχρεωτικά τις δαπάνες των αντιστοίχων υπηρεσιών, αλλά να μην υπερβαίνουν το ύψος
των δαπανών αυτών, γιατί σε διαφορετική περίπτωση υποκρύπτεται φορολογία. Να
σημειωθεί ότι οι υποχρεωτικές δαπάνες εγγράφονται υποχρεωτικά και κατά προτεραιότητα
στον Π/Υ, όπως περιοριστικά αναφέρονται στο άρθρο 158§1 του Κ.Δ.Κ. Οι υποχρεωτικές
εισφορές που αναγράφονται στον προϋπολογισμό υπολογίζονται με βάση τα τακτικά έσοδα
που πραγματοποιήθηκαν το προτελευταίο έτος που αφορά ο προϋπολογισμός (άρθρο 158
παρ. 2 του Κ.Δ.Κ.).
Κατά την κατάρτιση του Προϋπολογισμού, θα πρέπει να λαμβάνεται ιδιαίτερη
μέριμνα, ώστε να μην αναγράφονται σε αυτόν κατατμημένες πιστώσεις για έργα, εργασίες
και προμήθειες με σκοπό την αποφυγή διαγωνισμών, με εξαίρεση τα έργα ανά δημοτικό
διαμέρισμα..

Οι προθεσμίες για την κατάρτιση και ψήφιση του Προϋπολογισμού του άρθρου 159
Κ.Δ.Κ. είναι ενδεικτικές, υπό την έννοια ότι η παραβίαση αυτών δεν επιφέρει ακυρότητα
του Προϋπολογισμού, διότι αυτός είναι υποχρεωτικός.
Αναφορικά με τα Ν.Π.Δ.Δ. του Δήμου/ Κοινότητας, το Δημοτικό/ Κοινοτικό
Συμβούλιο οφείλει μέχρι το τέλος του μηνός Νοεμβρίου να ψηφίσει τον Προϋπολογισμό
του Δήμου/ Κοινότητας. Μετά την ψήφιση αυτού και το αργότερο εντός 20 ημερών από
την ψήφιση αυτού και που η προθεσμία αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η
Δεκεμβρίου, το Δημοτικό/ Κοινοτικό Συμβούλιο γνωμοδοτεί για τους προϋπολογισμούς
των δημοτικών ή κοινοτικών Ν.Π.Δ.Δ. που έχει καταρτιστεί από τα οικεία διοικητικά
συμβούλια αυτών (Κ.Δ.Κ άρθρο 240 παρ. 2 σε συνδυασμό με 159 παρ. 1 εδαφ. 2). Η
γνωμοδότηση του Δημοτικού/ Κοινοτικού Συμβουλίου επέχει θέση έγκρισης αυτού (άρθρα
240 παρ. 2 και 234 παρ. 3 του Κ.Δ.Κ). (Κ.Κ.Νικολόπουλος, 2008, σελ. 64)



Διαβάστε  επίσης
την φετινή  Εγκύκλιο   ΥΠΕΣ  οικ.25595/217: Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων,οικονομικού έτους 2018.

0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.