powered by Surfing Waves

Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015

Υπόλογοι Ψαρρός και Στεργίου γιατί άφησαν για 3 χρόνια χωρίς λεφτά τις τοπικές κοινότητες


Δεν δόθηκε η υποχρεωτική πάγια προκαταβολή στους Προέδρους των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων του δήμου μας για το 2012, 2013 και 2014 οπως προβλέπεται από το νόμο  δυσχεραίνοντας  έτσι το έργο τους.

Όπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα πρακτικά της Οικονομικής Επιτροπής "υφίσταται επιπροσθέτως ευθύνη για τον Δήμαρχο και τους προέδρους της Οικονομικής Επιτροπής που διετέλεσαν από 1/1/2012 έως 31/8/2014 διότι τα επόμενα έτη 2012,2013 και 2014 δεν προέβησαν σε σύσταση πάγιας προκαταβολής για του Προέδρους και Εκπροσώπους των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων σύμφωνα με το νόμο (αριθμ. 74449/2010 (ΦΕΚ 2044/Β/30-12-2010) απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών– Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Β.Δ. 17/5-15/06/1959 (ΦΕΚ 114/59 τεύχος Α’) ) , δυσχεραίνοντας το έργο των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων"


Υπενθυμίζουμε ότι σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010 στις τοπικές κοινότητες συνιστάται με απόφαση της οικονομικής επιτροπής πάγια προκαταβολή σε βάρος του σχετικού κωδικού αριθμού (ΚΑ 8521) του προϋπολογισμού εξόδων του δήμου, το ύψος της οποίας ανέρχεται για κάθε τοπική κοινότητα, στο ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ.
Το ύψος της πάγιας προκαταβολής για κάθε δημοτική ή τοπική κοινότητα, ανάλογα με τον πληθυσμό της, ανέρχεται στο ποσό των:
α) Χιλίων (1.000) ευρώ για τις τοπικές κοινότητες ανεξαρτήτως πληθυσμού.
β) Δυο χιλιάδων (2.000) ευρώ για τις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους.
 Από την πάγια προκαταβολή μπορεί να πληρώνεται οποιαδήποτε δαπάνη σχετίζεται με τις αρμοδιότητες που απονέμει ο νόμος 3852/2010 στις δημοτικές ή τοπικές κοινότητες ή μεταβιβάζει σε αυτές το δημοτικό συμβούλιο, όπως:
α) Η δαπάνη για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών επείγοντος χαρακτήρα στο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης (άρθρο 82 περίπτ. γ΄).
β) Η δαπάνη για την επείγουσα αποκατάσταση βλαβών στο δημοτικό δίκτυο ηλεκτροφωτισμού (άρθρο 82 περίπτ. δ΄).
γ) Η δαπάνη για επείγουσες εργασίες επισκευής των οργάνων και γενικά των εγκαταστάσεων των παιδικών χαρών, όταν πρόκειται για βλάβες που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των παιδιών (άρθρο 82 περίπτ. ε΄).
δ) Η δαπάνη για επείγουσες εργασίες καθαρισμού οδών, πλατειών, αλσών και κοινόχρηστων γενικά δημοτικών χώρων (άρθρο 83 παρ. 2 περίπτ. δ΄ ).
 Κατά τα λοιπά, για τη διαχείριση της πάγιας προκαταβολής, τη διαδικασία αποκατάστασης και απόδοσης (επιστροφής) του ποσού, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες των υπολόγων, εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 173 του Ν 3463/2006 και 35 του ΒΔ 17/5-15/06/1959 καθώς και οι διατάξεις των άρθρων 56 του Ν 2362/95 και 22-32 του ΠΔ 774/1980.



Τι ακριβώς είναι η Παγία Προκαταβολή, ποιες διατάξεις ορίζουν τη διαχείριση της και ποιος έχει την ευθύνη της διαχείρισης της.


Παγία Προκαταβολή: συγκεκριμένο ποσό (αναλογικά με τον πληθυσμό του χωριού) το οποίο αναλώνεται από τον υπόλογο της διαχείρισης του(Πρόεδρο), για να ασκήσει τις κατά το νόμο αρμοδιότητες του και το οποίο αναπληρώνεται άμεσα κατά το ποσό που χρησιμοποιήθηκε, ώστε ανά πάσα στιγμή να υφίσταται στο ταμείο το συνολικό ποσό της αρχικής Παγίας Προκαταβολής.
Διατάξεις Διαχείρισης: σύμφωνα με την Υ.Α. 74449/19.10.2010 (ΑΔΑ: 4ΙΙΞΚ-Φ), στη παράγραφο 5 ορίζονται οι γενικότερες διατάξεις που εφαρμόζονται για τη διαχείριση και τη διαδικασία απόδοσης της παγίας και είναι οι παρακάτω:

    - 35ο άρθρ. του Β.Δ. 17/5-15.06.1959,πρώτη αναφορά και ορισμός της παγίας Προκαταβολής δηλαδή ο νομοθέτης εδώ και 50 χρόνια είχε διαβλέψει την ανάγκη να υπάρχει ταμείο, άμεσα διαχειρίσημο από τον υπόλογο, για την αντιμετώπιση εκτάκτων και επειγουσών αναγκών
  
    - 22ο έως 32ο άρθρ. του Π.Δ. 774/1980, με τα οποία καθορίστηκε το γενικότερο πλαίσιο για έλεγχο των υπολόγων

    - 56ο άρθ. Του Ν 2363/95 (Δημόσιο Λογιστικό) με το οποίο ορίζεται ποια πληρωμή θεωρείται έλλειμμα κατά τη διαχείριση ποσών από υπολόγους και αυτές είναι :
  • -  Δεν ανάγεται στην αρμοδιότητα του υπολόγου
  • - Έγινε χωρίς τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις δικαιολογητικά,
  • - Αφορά δαπάνες για τις οποίες δεν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες εκ μέρους του υπολόγου.
  • -Έχει γίνει αχρεωστήτως από υπαιτιότητα του υπολόγου.
  • - Είναι άσχετη με το σκοπό της διαχειρίσεως.
     και τέλος με άρθρο 173 του Ν 3463/2006 το οποίο εναρμονίζει τις διατάξεις της Παγίας Προκαταβολής στα πλαίσια του Καποδίστρια και αναπροσαρμόζει τα ποσά σε καθεστώς ευρώ.
Υπεύθυνος διαχείρισης (ο κατά νόμο υπόλογος): σύμφωνα με την Υ.Α. 74449/19.10.2010 (ΑΔΑ: 4ΙΙΞΚ-Φ), στη παράγραφο 3 ορίζεται ότι ανάλογα με τον πληθυσμό του χωριού ….. υπόλογος για τη διαχείριση της Παγίας είναι ο εκπρόσωπος της Κοινότητας, ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Τοπικής Κοινότητας ή ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Δημοτικής  Κοινότητας ...... συνεπώς είναι αυτός που οφείλει να εφαρμόζει το νόμο και τις παραπάνω διατάξεις. 

Στο σημείο αυτό όμως οφείλουμε να παραβάλουμε και το άρθρο 175 του Ν 3463/2006, η 3η παράγραφος του οποίου αναφέρει ότι, …. ο ταμίας του δήμου έχει το δικαίωμα να αμφισβητήσει τη νομιμότητα ενός εντάλματος που έχει εκδοθεί από Πρόεδρο. Η αμφισβήτηση αυτή γίνετε εγγράφως και με σαφή αναφορά στους λόγους αμφισβήτησης. Στην ίδια παράγραφο ορίζεται επίσης ότι αν ο υπόλογος απορρίψει τους λόγους αμφισβήτησης, ο ταμίας οφείλει να εκτελέσει το ένταλμα.
   
Άρα, ένα πρώτο συμπέρασμα που συνάγεται από τα παραπάνω είναι, ότι εκείνος που έχει την πλήρη και αδιαμφισβήτητη ευθύνη διαχείριση της παγίας είναι ο εκάστοτε Πρόεδρος, ενώ εκείνος που μπορεί να αμφισβητήσει την νομιμότητα ενός εντάλματος που αφορά τη χρήση της Παγίας είναι μόνο ο ταμίας και αυτός πάλι μόνο εγγράφως. Οι λόγοι αμφισβήτησης περιορίζονται στην παραπάνω αναφορά του 56ου άρθρ. του Δημόσιου Λογιστικού, ενώ εάν απορριφθούν οι λόγοι αμφισβήτησης, από το υπόλογο, τότε ο ταμίας οφείλει να εκτελέσει το ένταλμα και να ζητήσει κατά προτεραιότητα, τον έλεγχο νομιμότητας από τον Επίτροπο.  

Η μέχρι σήμερα διαδικασία, σύστασης και διάθεση της ΠΑΓΙΑΣ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ, προσέκρουε στην αδυναμία της οικονομικής υπηρεσίας  των δήμων, οι οποίες επικαλούνταν την υποχρέωση που απόρρεε από την Υ.Α 35130/739 (ΦΕΚ Β’ 1291/11.8.2010)], να πιστώνει μέχρι το συγκεκριμένο ποσό, τους κωδικούς οι οποίοι αντιστοιχούσαν στις υπηρεσίες/προμήθειες που συνήθως είχαν ανάγκη οι Πρόεδροι, για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά αλλά και να φέρουν εις πέρας την άσκηση των συνταγματικών τους υποχρεώσεων (αρθρ. 82, Ν 3852/10).

Δηλαδή η αντιστοίχιση όλης της παγίας Προκαταβολής (1.000 € για κάθε Τ.Κ. και 2.000 € για κάθε Δ.Κ.) περίπου 100.000 € ανά έτος (για την 1η δόση) για το δήμο, σε ένα και μόνο κωδικό, δημιουργούσε σοβαρό πρόβλημα στη διάθεσης της, λόγο κατάτμησης σε μικρά ποσά για ομοειδής δαπάνες, μέσω των λοιπών κωδικών του δήμου.   

Επιπλέον, ως είθισται, εάν ο Πρόεδρος, λόγο του κατ’ επείγοντος της κατάστασης, είχε ήδη προβεί ως όφειλε στην αποκατάσταση της ζημιάς, αλλά ο κωδικός είχε ήδη συμπληρωθεί από προηγούμενες δαπάνες άλλων Προέδρων ή και τακτικών αναγκών των υπηρεσιών του δήμου (τμήμα καθαριότητας, πρασίνου, ύδρευσης, κλπ) τότε ο πρόεδρος πλήρωνε από την τσέπη του την όποια δαπάνη.       
Συμπέρασμα, τις αρμοδιότητες του αρθρ. 82, παρ. α,γ,δ,ε & στ , του Ν 3852/10 των Προέδρων των Τοπικών Συμβουλίων δηλαδή
 … τη μέριμνα για καλή κατάσταση του δικτύου εσωτερικής και αγροτικής οδοποιίας της τοπικής  κοινότητας
……. την άμεση αποκατάσταση των ζημιών επείγοντος χαρακτήρα στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και η σε εξαιρετικές περιπτώσεις ανάθεση  της εκτέλεσης των εργασιών αποκατάστασης ζημιών μικρής κλίμακας εάν από την καθυστέρηση αποκατάστασης δημιουργείται άμεσος κίνδυνος για την επαρκή υδροδότηση της τοπικής κοινότητας
……. την αποκατάσταση ζημιών και την καλή λειτουργία του δικτύου δημοτικού φωτισμού
 …….  την καλή κατάσταση και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων των παιδικών χαρών
…… την εύρυθμη λειτουργία, τη συντήρηση και την ευταξία του κοιμητηρίου της τοπικής κοινότητας
δεν την αποφασίζει ο Πρόεδρος κάθε χωριού, αλλά τα εκάστοτε υπόλοιπα πιστώσεων στους κωδικούς, στον Π/Υ του δήμου, όπως και η «προνοητικότητα» κάθε χωριού, να χρειαστεί μία δαπάνη, για να αντιμετωπίσει ….. ζημιές επείγοντος χαρακτήρα…, πριν τελειώσουν τα χρήματα που έχει ο εν λόγο κωδικός.

πηγή: radiolesvosnews.gr/

0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.