powered by Surfing Waves

Κυριακή 15 Μαΐου 2016

ΣΜΠΕ: Η ΒΙΠΕ θα επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα ζωής και την υγεία των κατοίκων της περιοχής και θα εξαλείψει οποιαδήποτε μορφή τουρισμού στην περιοχή

Πριν από την έγκριση Γενικού Πολεοδομικου Σχεδίου(ΓΠΣ) εκπονείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) με την οποία αξιολογούνται, ιδίως, η συμβατότητα της προτεινόμενης έγκρισης ΓΠΣ, με το περιεχόμενο και τις κατευθύνσεις του ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού, με το περιεχόμενο της συνολικής πρότασης ΓΠΣ Β2 και με το σκοπό της προστασίας του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Πριν λίγες ημέρες  ο δήμος μας  ανάρτησε στην ιστοσελίδα  του την ΣΜΠΕ του Γενικού  Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) της Δ.Ε. Κηρέως  για διαβούλευση που θα διαρκέσει 45 ημέρες.

Η ΣΜΠΕ για το ΓΠΣ Κηρέως είναι αρνητική τόσο σε θέματα συμβατότητας του ΓΠΣ Κηρέως με τις κατευθύνσεις του ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού όσο και σε προστασίας του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.


Η διαδικασία



Η διαδικασία εκπόνησης της μελέτης του ΓΠΣ ολοκληρώνεται με την τελική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου  που μαζί με τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ), διαβιβάζονται για την έκδοση εγκριτικής πράξης. Η έγκριση του ΓΠΣ γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, (μετά από γνώμη του Περιφερειακού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, ΣΧΟΠ).
Ως γνωστόν στις 18/4/2016 το Δημοτικό Συμβούλιο ομόφωνα γνωμοδότησε αρνητικά επι της τελικής πρότασης (στάδιο Β2) του  ΓΠΣ Κηρέως με την παρατήρηση ότι "αρμόδια όργανα της μελέτης του Γ.Π.Σ Κηρέως ασκώντας καταχρηστική εξουσία επιχειρούν να επιβάλουν τη χωροθέτηση ΕΠΠΑ τύπου Α (ΒΙΠΕ) στην εν λόγω περιοχή παρά την πολλαπλά διατυπωμένη αντίθεση τόσο του Δήμου μας όσο και των υπεύθυνων Μελετητών του ΓΠΣ". Επίσης επισήμανε ότι "ο Δήμος θα προβεί σε όλες τιςαπαραίτητες νόμιμες ενέργειες ώστε να διασφαλιστεί με οποιονδήποτε τρόπο η νομιμότητα των ενεργειών των αρμοδίων οργάνων της μελέτης".  Ακόμη και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου που παλαιότερα ήταν υπερ της δημιουργίας ΒΙΠΕ ψήφισαν την παραπάνω απόφασση.


Ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή διαθέτει τη διακριτική ευχέρεια με αιτιολογημένη απόφασή του να απορρίψει την πρόταση του Δήμου ή μπορεί να τροποποιήσει την πρόταση, εάν κριθεί ότι αυτή θα επιφέρει δυσανάλογα μεγάλες δαπάνες για το Δημόσιο ή το δήμο ή την κοινότητα ή γενικότερα επιβλαβείς συνέπειες στην εθνική οικονομία ή στους γενικότερους αναπτυξιακούς στόχους ή τέλος για την προστασία του φυσικού ή του πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) είναι ένα κατευθυντήριο σχέδιο για την ορθολογική οργάνωση και ανάπτυξη μις Δημοτικης Ενοτητας. Αντιετωπίζει ανάγκες και προβλήματα: προγραμματικά, κοινωνικά,οικονομικά, περιβαλλοντικά, πολιτιστικά, τεχνικά και αποτελεί ένα Σχέδιο-Πλαίσιο για λεπτοερέστερες μελέτες και παρεβάσεις¨πολεοδομικές-μελέτες, πράξεις εφαρμογής. Τα ΓΠΣ αποτελούν τα κύρια υπόβαθρα και την βάση για την συμμετοχή των ΟΤΑ σε Κοινοτικά προγράμματα και κοινοτικες επιχορηγησεις για τουριστική, πολιτιστική, περιβαλλοντική ή άλλη βοήθεια.

Ανακοίνωση του kireas.org


Ο συλλογος  kireas.org  έβγαλε την παρακάτω ανακοίνωση σε σχέση με την υπο διαβούλευση ΣΜΠΕ>

Επίσημη επιστημονική επιβεβαίωση για τις αρνητικές επιπτώσεις της ΒΙΠΕ στην ποιότητα ζωής, την υγεία,το φυσικό περιβάλλον, το τουρισμό σύμφωνα με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ΓΠΣ Κηρέως

Ο Δήμος  ανάρτησε στην ιστοσελίδα  του την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Γενικού  Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) της Δ.Ε. Κηρέως  για διαβούλευση. 

Σύμφωνα με την μελέτη  η ΒΙΠΕ (η οποία  προσδιορίζεται  σαν  Επιχειρηματικό Πάρκο τύπου Α ή ΕΠΠΑ ή   ΠΠΔ1Α) χαρακτηρίζεται ασύμβατη με το  φυσικό περιβάλλον ,  θα έχει σημαντικές αρνητικές συνέπειες (μόνιμες ή μακροπρόθεσμες)  θα επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα ζωής και την ανθρώπινη υγεία των κατοίκων της περιοχής και εξαλείψει οποιαδήποτε μορφή τουρισμού στην περιοχή.

Χαρακτηριστικά η μελέτη  ΣΜΠΕ επισημαίνει τα παρακάτω:


Φυσικό περιβάλλον και τουρισμός

«είναι αδύνατο να θεωρηθεί συμβατή με το πλούσιο φυσικό τοπίο, το  αξιόλογο και πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα αλλά και τις παραλίες που διαθέτει η Δ.Ε. Κηρέα και η ευρύτερη περιοχή. Η κατασκευή και η λειτουργία ενός τέτοιου έργου, πρόκειται να υποβαθμίσουν τα στοιχεία αυτά και να εξαλείψουν οποιαδήποτε μορφή τουρισμού στην περιοχή." (σελ. 184 )

Ποιότητα ζωής και ανθρώπινη υγεία

«Αρνητική επίπτωση στην υγεία και την ποιότητα ζωής πρόκειται να αποτελέσει το ΠΠΔ1Α. Το πλήθος των αρνητικών επιπτώσεων που έχουν καταγραφεί στη μελέτη όδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται να επηρεαστεί αρνητικά η ποιότητα ζωής και η ανθρώπινη υγεία των κατοίκων της περιοχής" (σελ.187).


Πολιτιστική, Ιστορική και Αρχιτεκτονική Κληρονομιά

«Αρνητική επίπτωση πρόκειται να αποτελέσει η χωροθέτηση του ΠΠΔ1Α στο Προκόπι το οπόιο  αποτελεί σημαντικό κέντρο θρησκευτικού τουρισμού διεθνούς εμβέλειας και απέχει μόλις 6 χλμ., και στη σημαντικότατη αρχαιολογική περιοχή της Κηρίνθου που απέχει μόλις 3,5 χλμ. Ένα έργο μεγέθους τέτοιου όπως το ΠΠΔ1Α δύναται να επισκιάσει τους προαναφερθέντες χώρους και η μεταβολή του τοπίου και του χαρακτήρα της περιοχής που πρόκειται θα επιφέρει δύναται να απωθήσει τους επισκέπτες αυτών των περιοχών». (σελ. 188)


Τοπίο

«η ίδρυση του εν λόγω βιομηχανικού υποδοχέα υψηλής όχλησης καταστρατηγεί τις προβλέψεις του εν λόγω Ειδικού Πλαισίου και βρίσκεται σε απόλυτη ασυμβατότητα με την τουριστική προτεραιότητα της άμεσης και  της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Μαντουδίου — Λίμνης — Αγ. Αννας». (σελ. 188)



Η μελέτη  επίσης υπογραμμίζει  και τις αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής  του ΧΑΔΑ Παρασκευορέματος, της κακής λειτουργίας του Βιολογικού Καθαρισμού (ΕΕΛ) Μαντουδίου και τα βιομηχανικά μπάζα στο δήμο.  Θέματα που κατά καιρούς έχει αναδείξει ο kireas.org


Οι παρατηρήσεις επι της ΣΜΠΕ πρέπει να αποσταλθούν προς την ΔΙΠΑ του ΥΠΕΝ (Λ. Αλεξάνδρας 11, 11473 Αθήνα) μέχρι της 13 Ιουνίου 2016.



Χαρακτηριστικά  αποσπάσματα από την ΣΜΠΕ

Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα το οποίο αφορά τη κατασκευή του ΕΠΠΑ υψηλής όχλησης σε συνδυασμό με το σταθμό παραγωγής ενέργειας είναι ότι η συγκεκριμένη μονάδα (και οποιαδήποτε  μονάδα υψηλής όχλησης ) είναι αδύνατο να θεωρηθεί συμβατή με το πλούσιο φυσικό τοπίο, το  αξιόλογο και πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα αλλά και τις παραλίες που διαθέτει η Δ.Ε. Κηρέα και η ευρύτερη περιοχή. Η κατασκευή και η λειτουργία ενός τέτοιου έργου, πρόκειται να υποβαθμίσουν τα στοιχεία αυτά και να εξαλείψουν οποιαδήποτε μορφή τουρισμού στην περιοχή. (σελ. 184 της ΣΜΠΕ)

Θετική επίπτωση στο έδαφος της περιοχής μελέτης αναμένεται να έχουν συγκεκριμένες προτάσεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου όπως:
Η οριοθέτηση όλων των ρεμάτων της Δ.Ε. (με προτεραιότητα στα διερχόμενα από  οικισμούς), η οποία θα εμποδίσει φαινόμενα περαιτέρω διάβρωσης των εδαφών.
Η αποκατάσταση του ΧΑΔΑ στη θέση Παρασκευόρεμα που αποτελεί σημαντική εστία ρύπανσης και υποβάθμισης του εδάφους της περιοχής μελέτης.
Η πρόταση του γεωπάρκου στο οποίο απαγορεύεται οποιαδήποτε αλλοίωση του εδάφους.
οι διάφορες ΠΕΠ που έχουν προταθεί.
Ο καθαρισμός και εξυγίανση των παράκτιων περιοχών.
Η αποκατάσταση σημειακών πηγών ρύπανσης και υποβάθμισης του περιβάλλοντος (π.χ. καθαρισμός των οικοπέδων και αγροτεμαχίων από αδρανή υλικά και απορρίμματα, ρεμάτων με ανεξέλεγκτη διάθεση απορριμμάτων).

Επιπτώσεις στους Υδατικούς Πόρους
Θετική επίπτωση στην ποιότητα των επιφανειακών και υπογείων υδάτων της περιοχής μελέτης αναμένεται να έχουν:
Η κατάργηση των εν λειτουργία απορροφητικών βόθρων, που αττοτελούν σημαντικές αιτίες ρύπανσης των υπογείων υδάτων και η κατασκευή δικτύου αποχέτευσης, η σύνδεση με την ΕΕΛ και η δημιουργία μιας επιπρόσθετης μικρότερης δυναμικότητας ΕΕΛ.
Η αποκατάσταση του ΧΑΔΑ στη θέση Παρασκευόρεμα, που συνιστά σημαντική πηγή  ρύπανσης των τοπικών υδάτινων αποδεκτών.
Η προώθηση της καλλιέργειας βιολογικών προϊόντων, με συνέπεια της μείωση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων, προκειμένου για την αντιμετώπιση του φαινομένου της νιτρορρύπανσης καθώς και του ευτροφισμού.
Η ζώνη προστασίας των ρεμάτων ΠΕΠ 3 (ΑΠ).
Η ΠΕΠ 4 (ΑΠ) για τους υγρότοπους, όπου μέσω των απαγορεύσεων θα ενισχυθεί η ποσότητα του επιφανειακού υδατικού αποθέματος της περιοχής καθώς και η ποιότητα των υδάτων αυτών.

Σημαντική πηγή ρύπανσης σε δυνητικό επίπεδο, δύναται να αποτελέσουν τα απόβλητα των   βιομηχανικών - βιοτεχνικών μονάδων, που θα εγκατασταθούν στις θέσεις ΠΠΔ1Α και ΠΠΔ1Β.

Επιπρόσθετα, σημαντική πηγή ρύπανσης στην ποιότητα των θαλασσίων υδάτων αποτελεί η  διάθεση των λυμάτων της ΕΕΛ Μαντουδίου, εφόσον συνεχίζεται η κακή λειτουργία αυτής.

Επιπτώσεις στον Πληθυσμό και την Ανθρώπινη Υγεία
Θετική επίπτωση στην υγεία και την ποιότητα ζωής του ανθρώπινου πληθυσμού της περιοχής μελέτης αναμένεται να έχουν οι εξής προτάσεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου:

Η αποκατάσταση του ΧΑΔΑ στη θέση Παρασκευόρεμα, που συνιστά σημαντική πηγή  ρύπανσης των τοπικών υδάτινων αποδεκτών.

Αρνητική επίπτωση στην υγεία και την ποιότητα ζωής πρόκειται να αποτελέσει το ΠΠΔ1Α. Το πλήθος των αρνητικών επιπτώσεων που έχουν καταγραφεί στη μελέτη όδηγεί στο συμπέρασμα ότιπρόκειται να επηρεαστεί αρνητικά η ποιότητα ζωής και η ανθρώπινη υγεία των κατοίκων της περιοχης (σελ.187).

Επιπτώσεις στην Πολιτιστική, Ιστορική και Αρχιτεκτονική Κληρονομιά
Το πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής μελέτης είναι ένας από τους σπουδαιότερους πόρους της.
Το ΓΠΣ με συγκεκριμένες προτάσεις προβλέπει την προστασία, διατήρηση και ανάδειξη σημαντικών, μη θεσμοθετημένων πολιτιστικών πόρων της περιοχής μελέτης.
Αρνητική επίπτωση πρόκειται να αποτελέσει η χωροθέτηση του ΠΠΔ1Α στο Προκόπι το οπόιο  αποτελεί σημαντικό κέντρο θρησκευτικού τουρισμού διεθνούς εμβέλειας και απέχει μόλις 6 χλμ., και στη σημαντικότατη αρχαιολογική περιοχή της Κηρίνθου που απέχει μόλις 3,5 χλμ. Ένα έργο μεγέθους τέτοιου όπως το ΠΠΔ1Α δύναται να επισκιάσει τους προαναφερθέντες χώρους και η μεταβολή του τοπίου και του χαρακτήρα της περιοχής που πρόκειται θα επιφέρει δύναται να απωθήσει τους επισκέπτες αυτών των περιοχών. (σελ. 188)

Επιπτώσεις στο Τοπίο

Τα ιδιαίτερα τοπιολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής μελέτης πιστεύεται πως, εκτός από κατά τόπους υψηλής αξίας, αποτελούν ένα κρίσιμο στοιχείο της ταυτότητας της, το οποίο μπορεί να  αποτελέσει συγκριτικό αναπτυξιακό της πλεονέκτημα. Η συγκεκριμένη θεώρηση φαίνεται να γίνεται δεκτή από το ΓΠΣ, κάτι που φαίνεται σε αρκετές προτάσεις όπου λαμβάνεται μέριμνα για την ανάδειξη και την προστασία του (ενδεικτικά αναφέρονται η ανάδειξη των εναλλακτικών δικτύων, οι  ΠΕΠ5, ΠΕΠ6 ΠΕΠ ΙΟΒ και ΠΕΠ 10Γ).
Αντίθετα ιδιαίτερα αρνητική επίπτωση στο τοπίο πρόκειται να επιφέρει η η δημιουργία του ΠΠΔ1Α  ΕΠΠΑ τύπου Α. Οπως προαναφέρθηκε, το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό αναφέρει ότι η ευρύτερη περιοχή επιρροής του ΕΠΠΑ, κατατάσσεται στις ακόλουθες περιοχές με βάση την ένταση και το είδος της τουριστικής δραστηριότητας: α)Ολόκληρη η παραλιακή ζώνη της ΒΑ Εύβοιας πλάτους 350μ., από την περιοχή Βασιλικά έως την περιοχή Πήλι υπάγεται στην κατηγορία (82), δηλαδή αναπτυσσόμενη τουριστικά με περιθώρια ήπιου και εναλλακτικού τουρισμού, β) Ιδιαίτερα η παραλιακή περιοχή της Αγίας Αννας (Αγκάλη) υπάγεται στην κατηγορία (ΒΙ), δηλαδή περιοχή με περιθώρια ανάπτυξης μαζικού τουρισμού.

Παράλληλα, η Κατηγοριοποίηση του Αρθρου 4 με βάση τη γεωμορφολογία έχει ως ακολούθως: α) Ολόκληρη η παραλιακή ζώνη της Εύβοιας πλάτους 350μ., υπάγεται στην κατηγορία (Ε) δηλαδή «Παράκτιες περιοχές και νησιά" όπου συμπεριλαμβάνεται ρητά και η Εύβοια, β) Η χερσαία περιοχή που εκτείνεται σε βάθος πέραν των 350μ. από την παραλία μέχρι τον ορεινό χώρο, υπάγεται στην κατηγορία (Ζ) δηλαδή «Πεδινές και ημιορεινές περιοχές» όπου και πάλι συμπεριλαμβάνεται ρητά η Εύβοια. Από τον συνδυασμό των παραπάνω προκύπτει ότι ο Ιδρυθείς  επίμαχος βιομηχανικός υποδοχέας, χωροθετείται σε περιοχή κατηγορίας (Β2) δηλαδή «Αναπτυσσόμενη τουριστικά με περιθώρια ήπιου και εναλλακτικού τουρισμού", καθώς και απόάποψη γεωμορφολογίας σε περιοχή κατηγορίας (Ζ) δηλαδή «Πεδινή και ημιορεινή" που σύμφωνα με το Αρθρο 5 παρ. (Ζ), είναι περιοχή «προτεραιότητας τουρισμού". Επομένως η ίδρυση του εν λόγω βιομηχανικού υποδοχέα υψηλής όχλησης καταστρατηγεί τις προβλέψεις του εν λόγω Ειδικού Πλαισίου και βρίσκεται σε απόλυτη ασυμβατότητα με την τουριστική προτεραιότητα της άμεσης και  της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Μαντουδίου — Λίμνης — Αγ. Αννας. Επισημαίνεται ότι η ήδη τουριστικά ανεπτυγμένη παραλία της Αγίας Αννας απέχει μόλις 5,5 χλμ. από τον Ιδρυθέντα  υποδοχέα υψηλής όχλησης (ΕΠ.ΠΑ. Μαντουδίου), το Προκόπι, σημαντικό κέντρο θρησκευτικού  τουρισμού διεθνούς εμβέλειας, απέχει μόλις 6 χλμ., το τουριστικά ανεπτυγμένο παραθαλάσσιο Πήλι απέχει μόλις 7,5 χλμ και η σημαντικότατη αρχαιολογική περιοχή της Κηρίνθου απέχει μόλις 3,5 χλμ.



Διαβάστε την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εδώ

Τα υπόλοιπα αρχεία εδώ

Συνοπτικά οι επιπτώσεις






Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων






0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.