powered by Surfing Waves

Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2019

Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών

ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας

Συγκροτούμε Τριμελείς Επιτροπές Ελέγχου Παιδικών Χαρών στο
Νομό Ευβοίας και ορίζουμε τα μέλη τους ως εξής:



Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών για όλες τις παιδικές χαρές του Δήμου
Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας:
1. Δημήτρη Ζουπανιώτη, εκπρόσωπο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Στερεάς
Ελλάδας, με αναπληρωτή του τον Δημήτρη Αγγελόπουλο.
2. Ασημίνα Κωστουλα, κλάδου ΠΕ3 Πολιτικών Μηχανικών με αναπληρωτή της τον
Αναστάσιο Μπίρη, κλάδου ΤΕ3 Πολιτικών Μηχανικών, υπάλληλοι του Δήμου Ιστιαίας
- Αιδηψού.
3. Νικόλαο Ζέρβα, κλάδου ΠΕ Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, με αναπληρώτρια του την
Ζωή Νικολάου, κλάδου ΤΕ5 Τοπογράφων Μηχανικών, υπάλληλοι του Δήμου Ιστιαίας
Αιδηψού.
Γραμματέας της Επιτροπής ορίζεται Μαρία Γερογιώργη, κλάδου ΤΕ17 Διοικητικού –
Λογιστικού με αναπληρώτριά της την Αθηνά Μαρκαντώνη, κλάδου ΔΕ1 Διοικητικού,
υπάλληλοι του Δήμου Ιστιαίας - Αιδηψού.

Η θητεία των Επιτροπών είναι διετής

ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 27934/ΦΕΚ Β 2029/25.07.2014



Τροποποίηση και συμπλήρωση της 28492/2009 (Β' 931) απόφασής μας περί οργάνωσης και λειτουργίας των παιδικών χαρών των ΟΤΑ.




«Αρθρο 6

Λειτουργία Παιδικής Χαράς



1. Η παιδική χαρά λειτουργεί με ευθύνη του οικείου ΟΤΑ, ο οποίος λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή λειτουργία της και γενικά για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας.



2. Ο ΟΤΑ οφείλει να ελέγχει την τήρηση του προγράμματος συντήρησης και γενικά τη σωστή λειτουργία της παιδικής χαράς. Ειδικότερα οφείλει να τηρεί το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 1176-7. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να:

α) Τηρεί φάκελο κατασκευαστή, διαθέσιμο προς επιθεώρηση, ανά πάσα στιγμή, με τις τεχνικές προδιαγραφές όλων των εξοπλισμών. Ο φάκελος πρέπει να περιέχει τα ακόλουθα:

i) Λεπτομερή περιγραφή του εξοπλισμού και της επιφάνειας πτώσης.

ii) Τη βεβαίωση ελέγχου ή/και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης του άρθρου 4 της παρούσας.

iii) Επωνυμία και διεύθυνση του κατασκευαστή ή εισαγωγέα και αναφορά της χώρας κατασκευής.

iv) Εγχειρίδιο οδηγιών για όλους τους εξοπλισμούς και τις επιφάνειες πτώσης με κατασκευαστικές λεπτομέρειες που αναφέρονται στην τοποθέτηση, στη συναρμολόγηση και στη συντήρησή τους.

v) Οδηγίες λειτουργίας αν απαιτείται.

β) Καταρτίζει και εφαρμόζει πρόγραμμα τακτικής συντήρησης του εξοπλισμού και των επιφανειών πτώσης και εξασφαλίζει την συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ασφαλείας σε μόνιμη βάση.

γ) Τηρεί βιβλίο συμβάντων, αριθμημένο και θεωρημένο από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου ή της κοινότητας, στο οποίο θα καταγράφονται αναλυτικά οι συνθήκες τυχόν ατυχημάτων, παρατηρήσεις ή παράπονα χρηστών.

δ) Μεριμνά για την τήρηση της καθαριότητας του εξοπλισμού και του περιβάλλοντος χώρου της παιδικής χαράς.



3. Ο οικείος ΟΤΑ λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο για τη φύλαξη της παιδικής χαράς και καθορίζει το ωράριο λειτουργίας της».



7. Το άρθρο 8 της 28492/2009 απόφασής μας καταργείται.



8. Το άρθρο 9 της 28492/2009 απόφασής μας τροποποιείται ως ακολούθως:



«Αρθρο 9

Πιστοποίηση Λειτουργίας της Παιδικής Χαράς



1. Ο ΟΤΑ που επιθυμεί να κατασκευάσει παιδική χαρά, αφού καθορίσει τη χωροθέτησή της, πρέπει να αξιολογήσει την πρόταση για τη σχεδίαση και οργάνωσή της, η οποία πρέπει να ακολουθεί τα οριζόμενα στα άρθρα 1, 2 και 3 της παρούσας. Η πρόταση αξιολογείται με τεχνική έκθεση που συντάσσεται από μηχανικό κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ του οικείου ΟΤΑ. Εάν ο ΟΤΑ δεν διαθέτει μηχανικό, ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ορίζει μηχανικό όμορου δήμου ή της οικείας περιφέρειας.



2. Μετά την αξιολόγηση της προηγούμενης παραγράφου ο ΟΤΑ μπορεί να προχωρήσει στην κατασκευή της παιδικής χαράς σύμφωνα με τις απαιτήσεις της 28492/2009 απόφασής μας όπως αυτή τροποποιείται με την παρούσα. Ο εξοπλισμός που θα τοποθετηθεί πρέπει να είναι σύμφωνος με τις απαιτήσεις ασφαλείας και τα πρότυπα του άρθρου 4 της 28492/2009 απόφασής μας όπως τροποποιείται με την παρούσα και να πιστοποιηθεί η εγκατάστασή του από τους φορείς αρχές του άρθρου 11 της 28492/2009 απόφασής μας.



3.α. Ο Γενικός Γραμματέας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης συγκροτεί σε κάθε νομό τριμελή επιτροπή, που έχει διετή θητεία, με την ονομασία «Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών», η οποία αποτελείται από:

i) έναν αιρετό εκπρόσωπο της οικείας ΠΕΔ, ο οποίος είναι ο πρόεδρος, με τον αναπληρωτή του, και

ii) δύο μηχανικούς, υπαλλήλους του δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ., εκ των οποίων ο ένας θα πρέπει να είναι αρχιτέκτονας, με τους αναπληρωτές τους.

Ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μπορεί να συγκροτεί περισσότερες από μια επιτροπές ανάλογα με τις ανάγκες.

β. Έργο της Επιτροπής είναι η αξιολόγηση της καταλληλότητας λειτουργίας της παιδικής χαράς. Η καταλληλότητα της παιδικής χαράς βεβαιώνεται με απόφασή της στην οποία ορίζεται και η διάρκεια της ισχύος της. Η απόφαση αυτή συνοδεύεται από το ειδικό σήμα, που απεικονίζεται στο παράρτημα της 28492/2009 απόφα-σής μας. Το ειδικό σήμα διατίθεται στις ανωτέρω Επιτροπές από το Υπουργείο Εσωτερικών. Η Επιτροπή λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 1 του Ν. 2690/1999 (ΦΕΚ Α' 45), όπως κάθε φορά ισχύει.

γ. Η αίτηση του ΟΤΑ προς την Επιτροπή για τη βεβαίωση της καταλληλότητας λειτουργίας της παιδικής χαράς πρέπει να συνοδεύεται από την τεχνική έκθεση της παραγράφου 1 και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού. Για τις υφιστάμενες παιδικές χαρές για τις οποίες δεν μπορεί να χορηγηθεί πιστοποιητικό συμμόρφωσης σύμφωνα με την παράγραφο 2, εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 2, παράγραφος 4 της παρούσας. Η Επιτροπή, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις των προηγούμενων εδαφίων, χορηγεί αμέσως τη βεβαίωση, διατηρώντας παράλληλα το δικαίωμα να προβεί σε επιτόπιο έλεγχο οσάκις το κρίνει απαραίτητο. Η Επιτροπή, εάν κατόπιν αυτοψίας διαπιστώσει ότι η τεχνική έκθεση της παραγράφου 1 ή το πιστοποιητικό της παραγράφου 2 έχουν εκδοθεί κατά τρόπο που προδήλως δεν συνάδει με τα πρότυπα ασφαλείας ή τα ισοδύναμά τους ή ότι το πιστοποιητικό της παραγράφου 4 του άρθρου 2 της παρούσας έχει εκδοθεί κατά τρόπο που δεν συνάδει με τις γενικές αρχές της τέχνης, της ασφάλειας και της επιστήμης, καθώς και τα συναλλακτικά ήθη, αφαιρεί το σήμα και σφραγίζει την παιδική χαρά.

δ. Οι Επιτροπές Ελέγχου Παιδικών Χαρών, οι οποίες έχουν συγκροτηθεί σύμφωνα με το άρθρο 9 της 28492/2009 απόφασής μας, λειτουργούν για διετή θητεία από τη δημοσίευση της παρούσας ως Επιτροπές του παρόντος άρθρου και σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού».



Άρθρο 2

Υφιστάμενες Παιδικές Χαρές



Α. Ο έλεγχος και η αξιολόγηση της καταλληλότητας λειτουργίας των υφιστάμενων κατά τη δημοσίευση της παρούσας παιδικών χαρών, οι οποίες δεν πληρούν κάποια από τις προϋποθέσεις των άρθρων 1 και 2 της 28492/2009 απόφασής μας όπως αυτά τροποποιούνται με την παρούσα, γίνεται ως εξής:



1. Από το άρθρο 1 της 28492/2009 απόφασής μας, όπως τροποποιείται με την παρούσα, δεν εφαρμόζεται το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1.

2. Από το άρθρο 2 της 28492/2009 απόφασής μας, όπως τροποποιείται με την παρούσα, έχει εφαρμογή μόνο η περίπτωση δ.

3.α. Από την παράγραφο 2 του άρθρου 3 της 28492/2009 απόφασής μας, όπως τροποποιείται με την παρούσα, η παιδική χαρά πρέπει τουλάχιστον να διαθέτει είσοδο κοινού με ελάχιστο άνοιγμα 1,00 μέτρο, κατάλληλο και επαρκή φωτισμό, καλάθια απορριμμάτων, σύστημα αποτροπής εισόδου αδέσποτων ζώων και πινακίδα εισόδου.

β. Από την παράγραφο 3 του άρθρου 3 της 28492/2009 απόφασής μας, δεν εφαρμόζεται το δεύτερο εδάφιο αυτής.

γ. Οι παράγραφοι 5, 6 και 7 του άρθρου 3 της 28492/2009 απόφασής μας, όπως αυτά τροποποιούνται με την παρούσα, δεν εφαρμόζονται.

4. Σε παιδικές χαρές που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των άρθρων 4 και 5 της 28492/2009 απόφασής μας, όπως αυτά τροποποιούνται με την παρούσα, εφαρμόζονται τα ακόλουθα:

α) Για εξοπλισμούς, οι οποίοι έχουν εγκατασταθεί μετά το Νοέμβριο του 1998, εφαρμόζονται τα πρότυπα που ίσχυαν κατά το χρόνο της εγκατάστασής τους.

β) Για εξοπλισμούς για τους οποίους δεν προκύπτει χρόνος εγκατάστασης ή δεν υφίσταται φάκελος κατασκευαστή με αναλυτικά στοιχεία, ο οικείος ΟΤΑ υποχρεούται να προβεί στις απαραίτητες διορθωτικές επεμβάσεις, σύμφωνα με τις γενικές αρχές της τέχνης, της ασφάλειας και της επιστήμης, καθώς και των γενικών συναλλακτικών ηθών. Οι διορθωτικές επεμβάσεις δεν πρέπει να αλλοιώνουν τη δομική αρτιότητα του εγκατεστημένου εξοπλισμού. Στις παιδικές χαρές της περίπτωσης αυτής, ο διαπιστευμένος φορέας ελέγχου και πιστοποίησης συντάσσει αναλυτική τεχνική έκθεση ελέγχου, έπειτα από οπτικό και διαστασιολογικό έλεγχο, από την οποία προκύπτει η συμμόρφωση ή μη του εγκατεστημένου εξοπλισμού προς τις γενικές αρχές της τέχνης, της ασφάλειας και της επιστήμης, καθώς και των γενικών συναλλακτικών ηθών. Ο έλεγχος του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνει τουλάχιστον τις αποστάσεις εδάφους και το χώρο πτώσης του εξοπλισμού, την κατάσταση του δαπέδου απορρόφησης πρόσκρουσης, τυχόν εκτεθειμένα θεμέλια, αιχμηρά άκρα, σημεία παγίδευσης ρουχισμού ή μέρους του σώματος, εξαρτήματα που λείπουν ή έχουν υπερβολική φθορά, και την εν γένει δομική αρτιότητα.



Β. Το άρθρο αυτό δεν εφαρμόζεται, οσάκις ο ΟΤΑ επιθυμεί να ανακατασκευάσει στο σύνολό της υφιστάμενη παιδική χαρά που πληροί τις προϋποθέσεις των άρθρων 1 και 2 της 28492/2009 απόφασής μας, όπως αυτά τροποποιούνται με την παρούσα.

Τροποποίηση και συµπλήρωση της 28492/2009 (Β΄931) απόφασής µας περί
οργάνωσης και λειτουργίας των παιδικών χαρών των ΟΤΑ.
Με την απόφαση 28492/2009 (Β΄931) το Υπουργείο Εσωτερικών καθόρισε τις προϋποθέσεις
και τις τεχνικές προδιαγραφές για την κατασκευή και τη λειτουργία των παιδικών χαρών των
ΟΤΑ καθώς και τη διαδικασία πιστοποίησης και ελέγχου αυτών. Η εφαρµογή αυτού του
θεσµικού πλαισίου συνάντησε πολλά εµπόδια λόγω του ότι κυρίως επιχείρησε να εισαγάγει
νέες διαδικασίες σε υφιστάµενες παιδικές χαρές, αλλά και λόγω της ιδιαίτερης συγκυρίας που
µεσολάβησε αυτή την πενταετία, η οποία σε συνδυασµό µε τη γραφειοκρατία είχαν ως
αποτέλεσµα το σύνολο σχεδόν των παιδικών χαρών της χώρας να µην τηρεί τους κανόνες
που εξασφαλίζουν την ακίνδυνη χρήση τους.
Σε µια προσπάθεια αφενός επίλυσης των προβληµάτων που ανέκυψαν και αφετέρου
αποσαφήνισης του πλαισίου που διέπει τις παιδικές χαρές, εκδόθηκε η υπ’ αριθµ.
27934/2014 (Β΄ 2029) απόφασή µας, προς τροποποίηση και συµπλήρωση της 28492/2009
απόφασης. Η υπ’ αριθµ. 27934/2014 επιχειρεί να λύσει ζητήµατα που αφορούν στην
οργάνωση και τη λειτουργία των παιδικών χαρών των ΟΤΑ και ταυτόχρονα να άρει
γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και προσκόµµατα που βασίζονταν σε τεχνικά θέµατα, χωρίς
όµως την ελάχιστη έκπτωση στις απαιτήσεις ασφάλειας, προκειµένου να µην τίθεται σε
κίνδυνο η υγεία των παιδιών.
Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει θέσει ως πρωταρχικό στόχο του, εν γένει, να εξορθολογήσει
τη διαδικασία πιστοποίησης των παιδικών χαρών, κυρίως των υφιστάµενων, δίνοντας λύση
σε πολλά προβλήµατα που ταλάνιζαν επί σειρά ετών τους ∆ήµους, όπως είναι για παράδειγµα
το ιδιοκτησιακό καθεστώς των παιδικών χαρών, οι χρήσεις γης κτλ. Ταυτόχρονα επιχειρείται,
Ελληνική
2
η βελτίωση του υπάρχοντος εξοπλισµού µε µικρές διορθωτικές επεµβάσεις, εφόσον σε
γενικές γραµµές τηρεί τις απαιτήσεις ασφάλειας, αλλά λόγω παλαιότητας δεν φέρει τα
απαιτούµενα πιστοποιητικά, ώστε να µην απαιτηθεί η κοστοβόρα αντικατάστασή του.
Η απόφαση 27934/2014 διαρθρώνεται σε δύο µέρη. Το πρώτο αφορά στις γενικές διατάξεις
που άπτονται του σχεδιασµού και της οργάνωσης µιας νέας παιδικής χαράς, ενώ το δεύτερο
µέρος ρυθµίζει τα σχετικά µε τις υφιστάµενες παιδικές χαρές. Οι διατάξεις που έχει
τροποποιήσει η υπ’ αριθµ. 27934/2014 απόφαση είναι οι ακόλουθες:
Α. Γενικές ∆ιατάξεις
α) Επειδή, ανάγκη για ψυχαγωγία, εκτός των νήπιων και των µικρών παιδιών, έχουν και τα
παιδιά στην ευαίσθητη ηλικιακή οµάδα της προεφηβείας και εφηβείας, γεγονός που δεν
ελήφθη υπόψη στην προηγούµενη απόφασή µας, παιδική χαρά εννοείται πλέον ο
οριοθετηµένος υπαίθριος χώρος των ΟΤΑ που προορίζεται για ψυχαγωγία ανηλίκων, χωρίς
την επίβλεψη προσωπικού.
Με τη νέα απόφαση γίνεται προσπάθεια διεύρυνσης της ηλικιακής οµάδας των χρηστών της
παιδικής χαράς και είναι καλό να λαµβάνεται µέριµνα, όπου είναι εφικτό, για τη δηµιουργία
κατάλληλων χώρων που απευθύνονται σε εφήβους.
β) Το πρώτο στάδιο για την κατασκευή µιας νέας (µη υφιστάµενης στις 25.07.2014) παιδικής
χαράς είναι ο καθορισµός του τόπου δηµιουργίας της από τον ενδιαφερόµενο ΟΤΑ. Η επιλογή
του τόπου γίνεται µε κριτήρια που αναφέρονται στο άρθρο 2 όπως αυτό τροποποιήθηκε µε τη
νέα απόφαση. Η τεκµηρίωση της επιλογής γίνεται από την τεχνική υπηρεσία του ΟΤΑ µε
τεχνική έκθεση στην οποία πρέπει να αποδεικνύεται η τήρηση όλων των κριτηρίων του
άρθρου 2 της υπ’ αριθµ. 28492/2009 απόφασης, όπως έχει τροποποιηθεί µε την παράγραφο
2 του άρθρου 1 της νέας απόφασης. Επιπλέον, στην τεχνική έκθεση πρέπει να
επισυνάπτονται φωτογραφίες του προτεινόµενου χώρου και σχετικά σχεδιαγράµµατα που τον
αφορούν (τοπογραφικό, απόσπασµα ρυµοτοµικού, κ.λπ.). Η τεχνική έκθεση συντάσσεται από
µηχανικό κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ του οικείου ΟΤΑ.
Στη συνέχεια ο ΟΤΑ εκπονεί τη µελέτη οργάνωσης, κατασκευής και λειτουργίας της παιδικής
χαράς. Η µελέτη πρέπει να περιέχει κατ’ ελάχιστο τα εξής:
1. Σχέδιο γενικής διάταξης σε κατάλληλη κλίµακα το οποίο θα συντάσσεται σύµφωνα µε τις
απαιτήσεις των παραγράφων του άρθρου 3 της υπ’ αριθµ. 28492/2009 απόφασης όπως αυτό
τροποποιήθηκε µε τις παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 1 της υπ’ αριθµ. 27934/2014
απόφασης. Στο σχέδιο θα πρέπει να καθορίζεται συγκεκριµένα ο πιστοποιηµένος εξοπλισµός
µε τους χώρους πτώσης του.
3
2. Τεύχος καθορισµού των ποιοτικών στοιχείων των υλικών και του εξοπλισµού, σύµφωνα µε
το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 1176-1:2008 (πιστοποιητικά συµµόρφωσης, προκαταρκτικές
πληροφορίες κατασκευαστή/προµηθευτή, πληροφορίες εγκατάστασης, πληροφορίες για τον
έλεγχο και τη συντήρηση, κ.λπ.).
γ) Η παιδική χαρά δεν θα πρέπει να γειτνιάζει µε δρόµο ταχείας κυκλοφορίας ή κυκλοφορίας
βαρέων οχηµάτων. Ωστόσο, στην περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει να
εξασφαλίζεται ασφαλής πρόσβαση των χρηστών και να λαµβάνονται τα απαραίτητα µέτρα
ασφαλείας (π.χ. µπάρες αποτροπής τυχαίας εξόδου, κλπ). Στην περίπτωση δε που η παιδική
χαρά γειτνιάζει µε οδικό ή σιδηροδροµικό δίκτυο που προκαλεί υψηλό θόρυβο, είναι
απαραίτητη η λήψη κατάλληλων µέτρων ηχοπροστασίας, επί παραδείγµατι ηχοπετάσµατα
µείωσης θορύβου.
Τονίζεται, σε απάντηση ερωτηµάτων που τίθενται από τους ΟΤΑ, ότι η περίφραξη γίνεται είτε
µε τεχνικές κατασκευές, είτε µε φυτικά στοιχεία και πρέπει να εξασφαλίζει αφενός την
οριοθέτηση του χώρου και αφετέρου να εµποδίζει την εκτός ωραρίου λειτουργίας πρόσβαση.
δ) Όσον αφορά στην πιστοποίηση συµµόρφωσης των παιδικών χαρών, αυτή γίνεται από
διαπιστευµένο φορέα ελέγχου και πιστοποίησης, όπως ορίζεται στο άρθρο 11 της υπ’ αριθµ.
28492/2009 απόφασης και τονίζεται ότι πρέπει να περιλαµβάνει οπωσδήποτε τον έλεγχο του
εξοπλισµού, της ορθής εγκατάστασής του, του χώρου πτώσης, των αποστάσεων ασφαλείας,
της επιφάνειας πρόσκρουσης καθώς επίσης και των πιστοποιητικών συµµόρφωσης του
εξοπλισµού µε τα ισχύοντα πρότυπα.
ε) Η Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών αποκτά πλέον ευελιξία, ώστε να µπορεί να
ανταποκρίνεται µε ταχύτητα και αποτελεσµατικότητα στα καθήκοντά της. Συγκεκριµένα, η
Επιτροπή χορηγεί τη βεβαίωση καταλληλότητας λειτουργίας και το ειδικό σήµα για µια
παιδική χαρά, αφού ελέγξει και βεβαιώσει την πληρότητα του τελικού φακέλου, χωρίς να
απαιτείται προηγουµένως επιτόπου αυτοψία. Ο φάκελος αυτός πρέπει να περιέχει:
• την τεχνική έκθεση χωροθέτησης, την οποία έχει εκπονήσει ο µηχανικός του ΟΤΑ,
όπως προαναφέρθηκε, συνοδευόµενη από
• φωτογραφική τεκµηρίωση του υλοποιηθέντος έργου,
• τη µελέτη οργάνωσης κατασκευής και λειτουργίας της παιδικής χαράς
• το πιστοποιητικό συµµόρφωσης του διαπιστευµένου φορέα.

Ασφαλώς, σε κάθε περίπτωση που η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να διενεργηθεί προηγούµενος
επιτόπιος έλεγχος, είναι ελεύθερη να τον διεξαγάγει. Τέλος, επισηµαίνεται ότι όσες Επιτροπές
έχουν ήδη συγκροτηθεί µε βάση την υπ΄αριθµ. 28492/2009, συνεχίζουν να λειτουργούν µε
4
διετή πλέον θητεία, η οποία εκκινείται από την ηµεροµηνία δηµοσίευσης της υπ’ αριθµ.
27934/2014 απόφασής µας, ήτοι από 25.07.2014.
Εφιστάται δε η προσοχή, επειδή δεν γίνεται πλέον προκαταρκτικός έλεγχος από την
τριµελή Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών πριν το στάδιο κατασκευής µιας νέας
παιδικής χαράς, ότι ο Ο.Τ.Α θα πρέπει να λάβει υπόψη του όλα τα κριτήρια
χωροθέτησης, σχεδιασµού οργάνωσης και λειτουργίας που αναπτύσσονται στην υπ’
αριθµ. 28492/2009 απόφαση όπως αυτή τροποποιήθηκε µε την υπ’ αριθµ.
27934/2014 απόφαση, προκειµένου να προβεί στην κατασκευή του έργου και να
µην αντιµετωπίσει σοβαρά προβλήµατα κατά την έκδοση της βεβαίωσης
καταλληλότητας λειτουργίας και τη χορήγηση του ειδικού σήµατος Σε περίπτωση
που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις η παιδική χαρά δεν θα µπορεί να
λειτουργήσει.
στ) Η παιδική χαρά λειτουργεί µε ευθύνη του οικείου ΟΤΑ, ο οποίος λαµβάνει όλα τα
απαραίτητα µέτρα για την ασφαλή λειτουργία της. Επιπλέον, ο οικείος ΟΤΑ µπορεί να
λαµβάνει όλα τα απαραίτητα µέτρα, όπως κρίνει κάθε φορά, για τη φύλαξη της παιδικής
χαράς και να καθορίζει αναλόγως το ωράριο λειτουργίας της.
ζ) Όσον αφορά στην οργάνωση του χώρου της παιδικής χαράς θα πρέπει κατά το δυνατό να
ακολουθούνται οι αρχές της αειφορίας, επί παραδείγµατι εξοπλισµός από ανακυκλώσιµα
υλικά, διακριτοί κάδοι ανακύκλωσης κλπ.
Β. Υφιστάµενες παιδικές χαρές
Είναι πασίδηλο ότι το ζήτηµα των υφιστάµενων παιδικών χαρών παρουσιάζει µια εγγενή
ιδιοµορφία. Τα προβλήµατα που ανακύπτουν είναι ποικίλης φύσεως, επί παραδείγµατι
αναφορικά µε την καταλληλότητα του χώρου υπάρχουν παιδικές χαρές που δεν διαθέτουν
τίτλους ιδιοκτησίας ή αντιµετωπίζουν άλλα χωροταξικά προβλήµατα, όπως προαναφέρθηκε.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν παιδικές χαρές, οι εξοπλισµοί των οποίων είναι ασφαλείς ή
µπορούν κατόπιν παρεµβάσεων να γίνουν ασφαλείς, πλην όµως δεν υπάρχει φάκελος µε τα
στοιχεία τους, καθώς πολλοί έχουν εγκατασταθεί πριν το Νοέµβριο του 1998, οπότε και
θεσπίστηκαν τα αντίστοιχα πρότυπα και οι απαιτήσεις ασφαλείας στη χώρα µας.
α) Το Υπουργείο Εσωτερικών επιχείρησε να επιλύσει τα προαναφερθέντα προβλήµατα
δίνοντας στο ζήτηµα της ασφάλειας πρωτεύοντα ρόλο. Με το σκεπτικό αυτό βαρύνουσα
σηµασία δίδεται στο αν µια παιδική χαρά είναι ασφαλής και όχι αν διαθέτει τίτλο ιδιοκτησίας.
Όσον αφορά, λοιπόν, στο θέµα της καταλληλότητας µιας υφιστάµενης παιδικής χαράς
5
θεωρείται πλέον ότι πληρούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις ασφάλειας, όταν αυτή δεν βρίσκεται
δίπλα σε περιοχές που εγκυµονούν κινδύνους (όπως για παράδειγµα κατολισθήσεις,
κατακρηµνίσεις, εστίες µολύνσεων κ.λπ.).
Η εφαρµογή των προϋποθέσεων που αφορούσαν στην καταλληλότητα, τη σχεδίαση και την
οργάνωση του χώρου µιας παιδικής χαράς, που ίσχυαν στην υπ’ αριθµ. 28492/2009
απόφαση και που αφαιρούνται µε τη νέα, δηµιουργούσε εµπόδια στην αποκατάσταση του
επιπέδου ασφαλείας αυτών των παιδικών χαρών, µε συνέπεια τη διατήρηση των επικίνδυνων
εξοπλισµών και την αδυναµία να προβούν οι ΟΤΑ στην ανακατασκευή τους.
Το πρώτο στάδιο της πρότασης ανακατασκευής µιας υφιστάµενης παιδικής χαράς είναι η
αξιολόγηση του τόπου στον οποίο έχει ήδη εγκατασταθεί. Η αξιολόγηση αυτή γίνεται µέσω
τεχνικής έκθεσης στην οποία πρέπει να αποδεικνύεται η τήρηση ή µη όλων των κριτηρίων
του άρθρου 2 της νέας απόφασης και στην οποία πρέπει να επισυνάπτονται φωτογραφίες και
σχετικά σχεδιαγράµµατα (τοπογραφικό διάγραµµα, σκαρίφηµα αποτύπωσης, κλπ.), εφόσον
υπάρχουν. Η τεχνική έκθεση συντάσσεται από µηχανικό κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ του οικείου
ΟΤΑ.
Στη συνέχεια ο ΟΤΑ εκπονεί τη µελέτη ανακατασκευής και λειτουργίας της παιδικής χαράς η
οποία πρέπει να περιέχει κατ’ ελάχιστο τα εξής:
1. Σχέδιο γενικής διάταξης σε κατάλληλη κλίµακα το οποίο θα συντάσσεται σύµφωνα µε τις
απαιτήσεις του άρθρου 2 της νέας απόφασης.
2. Τεύχος καθορισµού των ποιοτικών στοιχείων των υλικών του νέου εξοπλισµού που
εγκαθίσταται, σύµφωνα µε το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 1176-1:2008 (πιστοποιητικά συµµόρφωσης
εξοπλισµού, προκαταρκτικές πληροφορίες κατασκευαστή/προµηθευτή, πληροφορίες
εγκατάστασης, πληροφορίες για τον έλεγχο και τη συντήρηση, κ.λπ.).
3. Αναλυτική τεχνική έκθεση ελέγχου διαπιστευµένου φορέα, από την οποία να προκύπτει η
συµµόρφωση του εγκατεστηµένου εξοπλισµού που θα διατηρηθεί προς τις γενικές αρχές της
τέχνης, της ασφάλειας και της επιστήµης, καθώς και των γενικών συναλλακτικών ηθών.
β) Όσον αφορά στους εξοπλισµούς των υφιστάµενων παιδικών χαρών, οι οποίοι έχουν
εγκατασταθεί µετά το Νοέµβριο του 1998, εφαρµόζονται τα πρότυπα και κατά συνέπεια οι
απαιτήσεις ασφαλείας αυτών, που ίσχυαν κατά το χρόνο της εγκατάστασής τους.
γ) Εξοπλισµοί για τους οποίους δεν προκύπτει χρόνος εγκατάστασης ή δεν υφίσταται
φάκελος κατασκευαστή µε αναλυτικά στοιχεία, υπόκεινται στις τυχόν διορθωτικές επεµβάσεις
που υποδεικνύουν ως απαραίτητες οι µηχανικοί του οικείου ΟΤΑ κατόπιν συνεννόησης µε το
φορέα πιστοποίησης.
Οι διορθωτικές αυτές επεµβάσεις πρέπει να σέβονται τις γενικές αρχές της τέχνης, της
ασφάλειας και της επιστήµης, καθώς και των γενικών συναλλακτικών ηθών που επικρατούν
6
σε κάθε περιοχή και σε καµία περίπτωση δεν πρέπει να αλλοιώνουν τη δοµική αρτιότητα του
εγκατεστηµένου εξοπλισµού. Επί παραδείγµατι, δεν επιδέχεται διορθωτικής επέµβασης το
καθεστώς της δοµικής αρτιότητας του εξοπλισµού (π.χ. δοκός κούνιας, δοκός τραµπάλας,
κρεµαστή γέφυρα, σκάλες παιχνιδοκατασκευών κ.λπ.). Αντιθέτως, µπορούν να
αντικατασταθούν τα σκαλοπάτια της σκάλας της τσουλήθρας ή/και οι κουπαστές αυτής, τα
καθίσµατα της κούνιας, καθώς και οι αλυσίδες της κούνιας κ.α, µε ανταλλακτικά ή/και
εξαρτήµατα προορισµένα για αυτό το σκοπό.
Οι εξοπλισµοί των παιδικών χαρών της περίπτωσης αυτής υπόκεινται µόνο σε οπτικό και
διαστασιολογικό έλεγχο, από το διαπιστευµένο φορέα ελέγχου και πιστοποίησης, καθόσον
λειτουργούν επί σειρά ετών και είναι ήδη εγκατεστηµένοι, οπότε δεν µπορεί να διεξαχθεί για
παράδειγµα έλεγχος της θεµελίωσης ή της αντοχής βάρους αυτών. Επισηµαίνεται ότι ο
οπτικός και διαστασιολογικός έλεγχος περιλαµβάνει έναν ελάχιστο αριθµό προβλεποµένων
επιµέρους ελέγχων, όπως για παράδειγµα ελέγχους για τις αποστάσεις εδάφους και το χώρο
πτώσης του εξοπλισµού, την κατάσταση του δαπέδου απορρόφησης πρόσκρουσης, τυχόν
εκτεθειµένα θεµέλια, αιχµηρά άκρα, σηµεία παγίδευσης ρουχισµού ή µέρους του σώµατος,
εξαρτήµατα που λείπουν ή έχουν υπερβολική φθορά, εν γένει δοµική αρτιότητα και
γενικότερα ότι άλλο κρίνει ο φορέας πιστοποίησης ότι απαιτείται για την κάθε περίπτωση.
Εν συνεχεία, ο διαπιστευµένος φορέας ελέγχου και πιστοποίησης συντάσσει αναλυτική
τεχνική έκθεση ελέγχου (π.χ. φύλλο ελέγχου), από την οποία προκύπτει η συµµόρφωση ή
µη του εγκατεστηµένου εξοπλισµού προς τις γενικές αρχές της τέχνης, της ασφάλειας και της
επιστήµης, καθώς και των γενικών συναλλακτικών ηθών.
δ) Η βεβαίωση καταλληλότητας λειτουργίας και το ειδικό σήµα για µια υφιστάµενη παιδική
χαρά, χορηγείται αφού η Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών ελέγξει και βεβαιώσει την
πληρότητα του τελικού φακέλου χωρίς να απαιτηθεί προηγουµένως επιτόπου αυτοψία. Ο
φάκελος αυτός πρέπει να περιέχει:
• την τεχνική έκθεση χωροθέτησης, την οποία έχει εκπονήσει ο µηχανικός του ΟΤΑ,
συνοδευόµενη από
• φωτογραφική τεκµηρίωση του υλοποιηθέντος έργου,
• τη µελέτη οργάνωσης κατασκευής και λειτουργίας της παιδικής χαράς
• το πιστοποιητικό συµµόρφωσης του διαπιστευµένου φορέα.
Επισηµαίνεται ότι η Επιτροπή εφόσον κρίνει ότι πρέπει να διενεργηθεί επιτόπιος έλεγχος,
είναι ελεύθερη να τον διεξαγάγει.
ε) Ως προς τις απαιτήσεις για την καταλληλότητα λειτουργίας υφιστάµενης παιδικής χαράς, η
οποία είναι παντελώς ακατάλληλη ή ο ΟΤΑ επιθυµεί να ανακατασκευάσει εξ υπ’ αρχής, πρέπει
να πληρούνται τα κριτήρια που ορίζονται στο άρθρο 2, παράγραφοι 1, 2, 3 της υπ’ αριθµ.

27934/2014 απόφασής µας. Για τα δε ζητήµατα σχεδιασµού και οργάνωσής της
ακολουθούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 της υπ’ αριθµ. 28492/2009 απόφασης, όπως
τροποποιήθηκαν µε το άρθρο 1 της υπ’ αριθµ. 27934/2014 απόφασής µας.
Τέλος, το Υπουργείο Εσωτερικών έχει ήδη δηµιουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρµα
επικοινωνίας και διαλόγου (forum), αναφορικά µε ζητήµατα που άπτονται των παιδικών
χαρών, µε στόχο τη βελτιστοποίηση της επικοινωνίας και της συνεργασίας, καθώς και την
υποβοήθηση του έργου των αρµόδιων υπηρεσιών των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού, αλλά και των
Αποκεντρωµένων ∆ιοικήσεων της χώρα

0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.