Σε μέγγενη της λιτότητας παραμένει καθηλωμένη η Τοπική Αυτοδιοίκηση σύμφωνα με όσα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο και το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2018-21, καθώς προβλέπεται περαιτέρω μείωση των αποδιδόμενων πόρων, πάγωμα των προσλήψεων τη διετία 2018-2019, ενώ παραμένει σε ισχύ η επίτευξη υψηλού πλεονάσματος μέχρι το 2021.
Συγκεκριμένα με το άρθρο 80Α του πολυνομοσχεδίου, τροποποιούνται οι ισχύουσες μέχρι σήμερα διατάξεις για τις αποδόσεις του κρατικού προϋπολογισμού στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ( άρθρο 38 Ν. 3986/2011) και από 1.1.2018 το συνολικό ποσό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που μεταβιβάζεται δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 3,4 δις ευρώ, κατ΄ έτος. Το ισχύον μέχρι σήμερα όριο είναι 5,2 δις ευρώ, δηλαδή μειώνεται το όριο κατά ποσοστό περίπου 3,5%.
Ωστόσο μπορεί η πρόβλεψη να ήταν για απόδοση 5,2 δις ευρώ ωστόσο από την αρχή της κρίσης, 2010, οι αποδόσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση έχουν υποστεί μείωση κατά 60%.
Έτσι το 2015 οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι ήταν 2.930 εκ. ευρώ, το 2016 3.226 εκ. ευρώ, το 2017 προβλέπεται να αποδοθούν 3.035 εκ. ευρώ, το 2018 3.319 εκ.. ευρώ, και για τα έτη 2020 και 2021 προβλέπεται να αποδοθούν σε δήμους και περιφέρειες το ποσό των 3.469 εκ. ευρώ. Στην ουσία δηλαδή «νομιμοποιείται» και μονιμοποιείται η κατά 60% περικοπή των προ κρίσης αποδόσεων του κρατικού προϋπολογισμού στους δήμους και τις περιφέρειες, διαψεύδεται κάθε ελπίδα περί απόδοσης θεσμοθετημένων παρακρατηθέντων πόρων της Αυτοδιοίκησης από το 2010 έως σήμερα.
Με τα παραπάνω δεδομένα παραμένει «γρίφος» το πως θα στηριχθεί η σχεδιαζόμενη από την κυβέρνηση μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση, δεδομένου ότι θα πρέπει τουλάχιστον να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση των μεταβιβαζόμενων αρμοδιοτήτων σε δήμους και περιφέρειες, αν όχι ενός συνολικού οικονομικού προγράμματος στήριξης της μεταρρύθμισης.
Επιπρόσθετα, στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021» προβλέπεται ότι θα συνεχιστεί η εξωπραγματική απαίτηση για πρωτογενές αποτέλεσμα των ΟΤΑ από το 2018 έως το 2021 και θα διαμορφωθεί ως εξής:
-το 2018 στα 469 εκ.ευρώ,
-το 2019 στα 443 εκ, ευρώ
-το 2020 στα 355 εκ. ευρώ
-και το 2021 στα 520 εκ. ευρώ.
Επίσης στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021» – Άρθρο 163 και «Παράρτημα» – Κεφάλαιο Α’ Ι «Μακροοικονομικές εξελίξεις – φαίνεται ότι για τους δήμους και τις περιφέρειες, κατά την περίοδο 2016-2021 το σύνολο των αποχωρήσεων θα είναι 10.221 άτομα ενώ το σύνολο των Προσλήψεων θα είναι 6.087 άτομα. Ειδικότερα για φέτος οι αποχωρήσεις θα ανέλθουν στις 2.090 , οι προσλήψεις στις 1.963 προσλήψεις, ενώ ότι κατά τα έτη 2018 και 2019 οι προσλήψεις στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού θα είναι μηδενικές!
Δηλαδή σε αυτή τη χρονική περίοδο το προσωπικό των ΟΤΑ θα απομειωθεί κατά 4.134 άτομα. Από τους ίδιους πίνακες προκύπτει ότι κατά τα έτη 2018 και 2019 οι προσλήψεις στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού θα είναι μηδενικές.
Ειδικότερα προβλέπεται:
Για το 2018 2.161 αποχωρήσεις και 0 προσλήψεις.
Για το 2019 2.075 αποχωρήσεις και 0 προσλήψεις
Για το 2020 2.050 αποχωρήσεις και 2.075 προσλήψεις
Και για το 2021 1.845 αποχωρήσεις και 2050 προσλήψεις.
Στο πλαίσιο των αντίμετρων το μόνο μέτρο που ενισχύει τις κοινωνικές δομές των δήμων είναι η πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου 140 εκ. ευρώ για τη δημιουργία νέων μονάδων προσχολικής αγωγής για το 2019, 150 εκ. ευρώ για το 2020 και 120 εκ. ευρώ για το 2021.
Κατατέθηκαν στη Βουλή οι θέσεις της ΚΕΔΕ για τo πολυνομοσχέδιο
Να αναλάβουν προσωπικά τις ευθύνες τους όλα τα μέλη των κοινοβουλευτικών κομμάτων και να μην ψηφίσουν τις αντιαναπτυξιακές διατάξεις του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου 2019 -2021, καλεί ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης.
«Δεν είναι δυνατόν η συμφωνία να γίνει σε βάρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η συμφωνία που έγινε είναι αντιαναπτυξιακή και δημιουργεί ένα ασφυκτικό κλοιό ο οποίος οδηγεί σε μεγαλύτερη ύφεση και στην αύξηση του συγκεντρωτισμού του κράτους», σημειώνει ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.
«Η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι καταδικασμένη για τα επόμενα 3-4 χρόνια σε μια αντιαναπτυξιακή λογική. Σε αντίθεση με τις Τοπικές Αυτοδιοικήσεις των υπολοίπων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου τα ποσοστά χρηματοδοτήσεων ξεπερνούν το 8% του ΑΕΠ στην Ελλάδα σημειώνεται επιπλέον δραματική μείωση των πόρων της κατά 35%. Καλούμε όλα τα μέλη των κοινοβουλευτικών κομμάτων της Βουλής να αναλάβουν προσωπικά τις ευθύνες τους κατά την αυριανή ψηφοφορία του πολυνομοσχεδίου και να ζητήσουν την απόσυρση των επίμαχων διατάξεων που καταδικάζουν στην φτωχοποίηση τους πολίτες και στην ύφεση την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κεντρικό ζήτημα πρέπει να είναι η νομοθέτηση νέων μέτρων με στόχο την τοπική ανάπτυξη, τη μείωση της ανεργίας και την αποκέντρωση του συγκεντρωτικού κράτους», τονίζει ο Γ. Πατούλης και συμπληρώνει ότι «η Αυτοδιοίκηση δεν αντέχει άλλες περικοπές και οι δραματικές επιπτώσεις των μέτρων προκαλούν έντονη δυσαρέσκεια στις τοπικές κοινωνίες. Για το λόγο αυτό οι αιρετοί Πρώτου Βαθμού ενώνουμε τη φωνή μας και βαδίζουμε μαζί με τους συνταξιούχους, τους χαμηλόμισθους, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους άνεργους και όλους όσους πλήττονται, διεκδικώντας την ανατροπή της αδιέξοδης κυβερνητικής πολιτικής που οδηγεί το λαό σε πλήρη φτωχοποίηση».
Κατατέθηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής οι θέσεις της ΚΕΔΕ
Οι θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, όπως αυτές διαμορφώθηκαν από τη έκτακτη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής, κατατέθηκαν από χθες στην ολομέλεια της Βουλής.
Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ στο Νομοσχέδιο:
Αποδομείται ο Ν. 3852/2010, ο οποίος ορίζει τη χρηματοδότηση της Αυτοδιοίκησης. Στο άρθρο 80Α του νομοσχεδίου, περιορίζεται η οροφή του συνολικού ποσού των επιχορηγήσεων για την Τ.Α. (δήμοι και Περιφέρειες) σε 3,4 δις €. Στο Ν. 3986/2011 το αντίστοιχο ποσό ήταν 5,2 δις €. Η νέα αυτή μείωση ανέρχεται σε 35% σε σχέση με τον προηγούμενο Νόμο.
Οι υπολογισμοί είναι πρόχειροι. Οι επιχορηγήσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού για τα έτη 2020 και 2021 ξεπερνούν το ποσό που οι ίδιοι ορίζουν (3,469 δις €).
Διατηρείται η απαίτηση για εξωπραγματικά πλεονάσματα της ΤΑ. Για το 2017, που δεν προβλέπεται κονδύλι για παρακρατηθέντα, προϋπολογίζεται ότι τα πλεονάσματα των ΟΤΑ θα ξεπεράσουν αυτά που προϋπολογίστηκαν στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2016, κατά 87,6%.
Μειώνονται κι άλλο οι δαπάνες για επενδύσεις. Στον Ενοποιημένο Προϋπολογισμό προβλέπεται ότι οι χρηματοροές από το Πρόγραμμα Δημοσιών Επενδύσεων τη περίοδο 2015-2021, θα μειωθούν κατά 25%.
Καμία κουβέντα για τη νέα γενιά παρακρατηθέντων. Δεν γίνεται λόγος για την απόδοση πόρων που προήλθαν από τη νέα γενιά παρακρατηθέντων της περιόδου 2010-2016, που ξεπερνούν τα 12 δις ευρώ.
Αποκλεισμός της ΤΑ από τον πολιτικό σχεδιασμό που την αφορά. Για πολιτικές που θα κληθεί να εφαρμόσει η Τ.Α. (βρεφονηπιακοί σταθμοί, προνοιακά επιδόματα, σχολικά γεύματα κλπ) ή θα μπορούσε αποτελεσματικά να συμμετάσχει(τοπικά επενδυτικά προγράμματα, καταπολέμηση της ανεργίας, υποδομές ενέργειας, υποδομές πρωτογενή τομέα) δεν ζητεί τη γνώμη της.
Φορολογούν και τον αέρα που αναπνέουμε αλλά δεν επιστρέφουν τίποτε στις τοπικές κοινωνίες.
Προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο η αύξηση των αποδοχών των διορισμένων τομεακών γραμματέων, οι οποίες θα είναι μεγαλύτερες κι από αυτές των αιρετών Δημάρχων.
Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. Στα έσοδα για πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων έχουν ενταχθεί μόνο 6 εκατ. € το 2015 και 81 εκατ. € το 2016 και πέραν τούτου τίποτα μέχρι το 2021.
«Τι αλλαγή του Καλλικράτη είναι αυτή που θα προβλέπει ακόμη λιγότερα χρήματα για τους Δήμους, όταν αυτοί θα κληθούν να αναλάβουν περισσότερες αρμοδιότητες κι ευθύνες;»
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.