Μόνο 1,5 δις ευρώ, θα διατεθούν στους δήμους για να λειτουργήσουν το 2013, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κρατικού Προϋπολογισμού. Στην καλύτερη περίπτωση το ποσό αναμένεται να ανέλθει στο 1,8 δις, εάν αποδοθεί, όπως προβλέπεται, ειδική επιχορήγηση των δήμων λόγω ύφεσης, ύψους 312, 9 εκ. ευρώ.
Στην ουσία και εν τοις πράγμασι αυτό που προβλέπει ο Προϋπολογισμός είναι ότι η δραστηριότητα των δήμων θα περιοριστεί στην μισθοδοσία του προσωπικού, ότι θα καταρρεύσουν οι κοινωνικές δομές των δήμων, σε μια εποχή που η ανεργία γιγαντώνεται και ότι οι δήμοι για να ανταπεξέλθουν θα πρέπει να προχωρήσουν σε αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους και τέλη. Με δυο λόγια δηλαδή αποδεικνύεται τόσο από τον Προϋπολογισμό όσο και από την καταιγίδα των μέτρων του Μεσοπρόθεσμου, ότι η κυβέρνηση «ξετυλίγει» το «μανιφέστο Στυλιανίδη για την Αυτοδιοίκηση» – όπως το περιέγραψε ο ίδιος σε συνέντευξή του πρόσφατα – και το οποίο συμπυκνώνεται στις εξής δύο βασικές αρχές:
Πρώτον, κηρύσσει το «τέλος εποχής» για τη χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το κεντρικό κράτος.
Δεύτερον, οι δήμοι θα πρέπει να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους, τις υπηρεσίες που θα παρέχουν στους πολίτες, τα έξοδά τους εν γένει, με βάση τα έσοδα που επιτυγχάνουν.
Τι προβλέπει ο προϋπολογισμός
Σύμφωνα λοιπόν με την Εισηγητική Έκθεση Προϋπολογισμού 2013, τα προβλεπόμενα έσοδα από το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (ΦΕΦΝΠ) θα ανέλθουν σε 9.369 εκ. ευρώ. Αν από αυτό το ποσό αφαιρεθούν οι κρατήσεις υπέρ ΟΓΑ, προκύπτει το καθαρό ποσό του Φόρου Εισοδήματος ύψους 8.365 εκ. ευρώ. Το 21,3% των εσόδων αυτών, όπως ορίζεται από τους Ν. 3852/2010 και Ν.3943/2011 χρηματοδοτεί τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Δήμων. Το ποσό αυτό ανέρχεται σε 1.782 εκ. ευρώ. Αντί αυτού του ποσού στα έσοδα των ΚΑΠ από το ΦΕΦΝΠ έχουν εγγραφεί 1.140 εκ. ευρώ. Η διαφορά δηλαδή που προκύπτει ανέρχεται σε 642 εκ. ευρώ.
Δεύτερον, τα έσοδα από το ΦΠΑ – δεύτερη πηγή εσόδων για τους ΚΑΠ- προϋπολογίζεται σε 13.717 εκ. ευρώ. Το 12% αυτού του ποσού, σύμφωνα με το Ν. 3852/2010 επιμερίζεται στους ΚΑΠ. Δηλαδή, 1.646 εκ. ευρώ. Αντί αυτού στον Προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί 972 εκ. ευρώ, διαφορά δηλαδή της τάξης των 674 εκ. ευρώ.
Τρίτον, τα έσοδα από φόρους περιουσίας προϋπολογίζονται σε 3.176 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι στους χρηματοδοτικούς πόρους των ΚΑΠ, εντάσσεται, σύμφωνα με το Ν. 3852/2010, το 50% των εσόδων του ΦΑΠ. Στην εισηγητική έκθεση στα έσοδα των ΚΑΠ από ΦΑΠ, έχουν εγγραφεί μόλις 243 εκ. ευρώ.
Τέταρτον, στο καλάθι των ΚΑΠ θα έπρεπε να ενταχθεί και το 21,3% από τα έσοδα Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (ΠΟΕ) του ΦΕΦΝΠ, δηλαδή άλλα 389 εκ. ευρώ καθώς και το 12% από τα έσοδα ΠΟΕ του ΦΠΑ, ήτοι άλλα 33 εκ. ευρώ. Η πρόβλεψη στον Κρατικό Προϋπολογισμό για τις παραπάνω αποδόσεις είναι μηδενική.
Συνολικά δηλαδή οι διαφορές που προκύπτουν στην υλοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού και της ισχύουσας νομοθεσίας, χωρίς να υπολογιστούν τα έσοδα από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας, ανέρχονται σε 1.738 εκ. ευρώ, αφού οι προβλέψεις ΚΑΠ στον προϋπολογισμό ανέρχονται σε 2.355 εκ. ευρώ, αντί των 4.093 εκ. ευρώ. Ωστόσο θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ακόμη και από αυτό το σύνολο των 2.355 εκ. ευρώ, τα 830 εκ. ευρώ, προορίζονται, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, για την πληρωμή προνοιακών επιδομάτων, τα οποία αποδίδονται άμεσα από τους Δήμους στους δικαιούχους. Δηλαδή το καθαρό εναπομείναν ποσό των ΚΑΠ για το 2013, προσγειώνεται στο 1.525 εκ. ευρώ, ή στα 1.837,9, εάν αποδοθεί η προβλεπόμενη ειδική επιχορήγηση των 312, 9 εκ. ευρώ.
Πρόκειται δηλαδή για μια νέα ιλιγγιώδη μείωση των εσόδων των δήμων της χώρας, η οποία έρχεται να προστεθεί στις επίσης τεράστιες μειώσεις , 60% την τελευταία τριετία, που έχουν υποστεί ήδη οι δήμοι.
Η ΚΕΔΕ κατέθεσε ήδη στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και στα πολιτικά κόμματα τις ενστάσεις της. Ωστόσο στο επικείμενο έκτακτο συνέδριό της, οι αιρετοί της χώρας αναμένεται να αποφασίσουν τους τρόπους αντίδρασης για την υπεράσπιση του θεσμού και του ρόλου της Αυτοδιοίκησης στη σημερινή ζοφερή περίοδο που περνάει η χώρα.
Στην ουσία και εν τοις πράγμασι αυτό που προβλέπει ο Προϋπολογισμός είναι ότι η δραστηριότητα των δήμων θα περιοριστεί στην μισθοδοσία του προσωπικού, ότι θα καταρρεύσουν οι κοινωνικές δομές των δήμων, σε μια εποχή που η ανεργία γιγαντώνεται και ότι οι δήμοι για να ανταπεξέλθουν θα πρέπει να προχωρήσουν σε αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους και τέλη. Με δυο λόγια δηλαδή αποδεικνύεται τόσο από τον Προϋπολογισμό όσο και από την καταιγίδα των μέτρων του Μεσοπρόθεσμου, ότι η κυβέρνηση «ξετυλίγει» το «μανιφέστο Στυλιανίδη για την Αυτοδιοίκηση» – όπως το περιέγραψε ο ίδιος σε συνέντευξή του πρόσφατα – και το οποίο συμπυκνώνεται στις εξής δύο βασικές αρχές:
Πρώτον, κηρύσσει το «τέλος εποχής» για τη χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το κεντρικό κράτος.
Δεύτερον, οι δήμοι θα πρέπει να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους, τις υπηρεσίες που θα παρέχουν στους πολίτες, τα έξοδά τους εν γένει, με βάση τα έσοδα που επιτυγχάνουν.
Τι προβλέπει ο προϋπολογισμός
Σύμφωνα λοιπόν με την Εισηγητική Έκθεση Προϋπολογισμού 2013, τα προβλεπόμενα έσοδα από το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (ΦΕΦΝΠ) θα ανέλθουν σε 9.369 εκ. ευρώ. Αν από αυτό το ποσό αφαιρεθούν οι κρατήσεις υπέρ ΟΓΑ, προκύπτει το καθαρό ποσό του Φόρου Εισοδήματος ύψους 8.365 εκ. ευρώ. Το 21,3% των εσόδων αυτών, όπως ορίζεται από τους Ν. 3852/2010 και Ν.3943/2011 χρηματοδοτεί τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Δήμων. Το ποσό αυτό ανέρχεται σε 1.782 εκ. ευρώ. Αντί αυτού του ποσού στα έσοδα των ΚΑΠ από το ΦΕΦΝΠ έχουν εγγραφεί 1.140 εκ. ευρώ. Η διαφορά δηλαδή που προκύπτει ανέρχεται σε 642 εκ. ευρώ.
Δεύτερον, τα έσοδα από το ΦΠΑ – δεύτερη πηγή εσόδων για τους ΚΑΠ- προϋπολογίζεται σε 13.717 εκ. ευρώ. Το 12% αυτού του ποσού, σύμφωνα με το Ν. 3852/2010 επιμερίζεται στους ΚΑΠ. Δηλαδή, 1.646 εκ. ευρώ. Αντί αυτού στον Προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί 972 εκ. ευρώ, διαφορά δηλαδή της τάξης των 674 εκ. ευρώ.
Τρίτον, τα έσοδα από φόρους περιουσίας προϋπολογίζονται σε 3.176 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι στους χρηματοδοτικούς πόρους των ΚΑΠ, εντάσσεται, σύμφωνα με το Ν. 3852/2010, το 50% των εσόδων του ΦΑΠ. Στην εισηγητική έκθεση στα έσοδα των ΚΑΠ από ΦΑΠ, έχουν εγγραφεί μόλις 243 εκ. ευρώ.
Τέταρτον, στο καλάθι των ΚΑΠ θα έπρεπε να ενταχθεί και το 21,3% από τα έσοδα Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (ΠΟΕ) του ΦΕΦΝΠ, δηλαδή άλλα 389 εκ. ευρώ καθώς και το 12% από τα έσοδα ΠΟΕ του ΦΠΑ, ήτοι άλλα 33 εκ. ευρώ. Η πρόβλεψη στον Κρατικό Προϋπολογισμό για τις παραπάνω αποδόσεις είναι μηδενική.
Συνολικά δηλαδή οι διαφορές που προκύπτουν στην υλοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού και της ισχύουσας νομοθεσίας, χωρίς να υπολογιστούν τα έσοδα από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας, ανέρχονται σε 1.738 εκ. ευρώ, αφού οι προβλέψεις ΚΑΠ στον προϋπολογισμό ανέρχονται σε 2.355 εκ. ευρώ, αντί των 4.093 εκ. ευρώ. Ωστόσο θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ακόμη και από αυτό το σύνολο των 2.355 εκ. ευρώ, τα 830 εκ. ευρώ, προορίζονται, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, για την πληρωμή προνοιακών επιδομάτων, τα οποία αποδίδονται άμεσα από τους Δήμους στους δικαιούχους. Δηλαδή το καθαρό εναπομείναν ποσό των ΚΑΠ για το 2013, προσγειώνεται στο 1.525 εκ. ευρώ, ή στα 1.837,9, εάν αποδοθεί η προβλεπόμενη ειδική επιχορήγηση των 312, 9 εκ. ευρώ.
Πρόκειται δηλαδή για μια νέα ιλιγγιώδη μείωση των εσόδων των δήμων της χώρας, η οποία έρχεται να προστεθεί στις επίσης τεράστιες μειώσεις , 60% την τελευταία τριετία, που έχουν υποστεί ήδη οι δήμοι.
Η ΚΕΔΕ κατέθεσε ήδη στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και στα πολιτικά κόμματα τις ενστάσεις της. Ωστόσο στο επικείμενο έκτακτο συνέδριό της, οι αιρετοί της χώρας αναμένεται να αποφασίσουν τους τρόπους αντίδρασης για την υπεράσπιση του θεσμού και του ρόλου της Αυτοδιοίκησης στη σημερινή ζοφερή περίοδο που περνάει η χώρα.
πηγή: localit.gr
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ
Αν θέλετε να δημοσιεύσετε ένα βίντεο youtube ή μια εικόνα στο σχόλιό σας, χρησιμοποιήστε (με αντιγραφή/επικόληση, copy/paste) το κωδικό: [img] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΔΩ [/img] για την ανάρτηση εικόνων και [youtube] ΒΑΛΕ ΣΥΝΔΕΣΜΟ YouTube-VIDEO ΕΔΩ [/youtube] για τα βίντεο YouTube
ΣΗΜ. Οι διαχειριστές του ΕΒ δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη για τα σχόλια τρίτων σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 13 του ΠΔ 131/2003.